Vakbondspremie aangeven in personenbelasting

Etdc
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

Vakbondspremie aangeven in personenbelasting

#1 , 14 jun 2019 12:14

Ik heb als SWT -er, bruggepensioneerde 3 jaar mijn lidgeld van de vakbond vergeten aan te geven. Ik had hiervoor geen fiscale fiches ontvangen.
Ik heb met de fiscale fiches alsnog zelf aangevraagd voor de aanslagjaren 2019, 2018 en 2017.
De belastingen willen echter alleen 2019 aanvaarden. Ook verzoek om ambtshalve ontheffing aanvaarden zij niet voor de jaren 2018 en 2017.
Reden van niet aanvaarden ambtshalve ontheffing die zij geven : lidgeld vakbond wordt niet aanzien als belastingvermindering :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 jun 2019 15:46

Lidgeld is idd geen aanleiding tot belastingaftrek.
Er zijn evenwel sommige kosten bij werkloosheid, die de uitbetalende instelling vermeldt, die mogen afgetrokken worden van het bedrag van inkomsten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Blaatpraat
Berichten: 3792

#3 , 16 jun 2019 17:30

Lidgeld is idd geen aanleiding tot belastingaftrek.
Er zijn evenwel sommige kosten bij werkloosheid, die de uitbetalende instelling vermeldt, die mogen afgetrokken worden van het bedrag van inkomsten.
Lidgeld vakbond tijdens het uitoefenen van een job is geldig als belastingaftrek.
Wel mag je dan niet opteren voor de forfaitaire aftrek.

Ik heb deze vraag alvast doorgesteld aan mijn vakbond na het lezen hier, want ik dacht dat hiervoor geen fiscaal attest vereist was.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 17 jun 2019 16:22

k verwijs naar de Circulaire nr. Ci.RH.243/497.236 dd. 10.07.1998. De vakbondsbijdragen die werklozen en bruggepensioneerden betalen worden, op grond van art. 49 van het WIB als beroepskosten aangemerkt en bijgevolg zijn de tijdens de periode van werkloosheid of brugpensioen betaalde vakbondsbijdragen rechtreeks aftrekbaar van de ontvangen werkloosheidsuitkeringen of brugpensioenen. Hoewel werklozen normaliter geen recht hebben op een forfaitaire kostenaftrek, kunnen zij wel enkele van hun beroepsonkosten inbrengen waaronder dus de vakbondsbijdrage voor de periode van werkloosheid en respectievelijk brugpensioen. De fiscus neemt immers aan dat deze bijdrage gestort wordt met het oog op het behoud van een uitkering, in casu de werkloosheidsuitkering. Die fiscale logica komt bijzonder vreemd over, daar het toch de bedoeling zou moeten zijn de kosten gemaakt voor het solliciteren aftrekbaar te maken en niet de kosten gemaakt om een uitkering te behouden. Niets is minder waar. Kosten die een werkloze maakt om een baan te vinden, zijn volgens de belastingadministratie in principe persoonlijke uitgaven en vormen geen aftrekbare beroepskosten.

Kijk eens op je fiscale fiche. Misschien staat de vakbondsbijdrage in één of andere rubriek vermeld of als aanhangsel bij de fiscale fiche.

Etdc
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2019 20:19

k verwijs naar de Circulaire nr. Ci.RH.243/497.236 dd. 10.07.1998. De vakbondsbijdragen die werklozen en bruggepensioneerden betalen worden, op grond van art. 49 van het WIB als beroepskosten aangemerkt en bijgevolg zijn de tijdens de periode van werkloosheid of brugpensioen betaalde vakbondsbijdragen rechtreeks aftrekbaar van de ontvangen werkloosheidsuitkeringen of brugpensioenen. Hoewel werklozen normaliter geen recht hebben op een forfaitaire kostenaftrek, kunnen zij wel enkele van hun beroepsonkosten inbrengen waaronder dus de vakbondsbijdrage voor de periode van werkloosheid en respectievelijk brugpensioen. De fiscus neemt immers aan dat deze bijdrage gestort wordt met het oog op het behoud van een uitkering, in casu de werkloosheidsuitkering. Die fiscale logica komt bijzonder vreemd over, daar het toch de bedoeling zou moeten zijn de kosten gemaakt voor het solliciteren aftrekbaar te maken en niet de kosten gemaakt om een uitkering te behouden. Niets is minder waar. Kosten die een werkloze maakt om een baan te vinden, zijn volgens de belastingadministratie in principe persoonlijke uitgaven en vormen geen aftrekbare beroepskosten.

Kijk eens op je fiscale fiche. Misschien staat de vakbondsbijdrage in één of andere rubriek vermeld of als aanhangsel bij de fiscale fiche.
Ik heb van mijn vakbond, op eigen verzoek, 3 fiscale fiches ontvangen voor inkomsten 2018, 2017 en 2016
De belastingdienst wil echter enkel rekening houden met inkomsten 2018.

Eerst kreeg ik deze mail op mijn vraag of ik mijn lidgeld mag inbrengen.

Geachte,

Als u ons de correcte attesten kan bezorgen, kan dit worden rechtgezet voor de laatste drie aanslagjaren.

Met vriendelijke groeten,

FOD Financiën | Fiscaliteit | Particulieren
Centrum P Antwerpen | team beheer 5

Ruiterijschool 3 bus 1, 2930 Brasschaat
E-mail: p.antwerp.team5@minfin.fed.be | 0257 54 960

Maar een paar dagen later kreeg ik deze mail :
Beste,

Wij hebben dit nagekeken en we hebben u hieromtrent in voorgaande mail foutief geïnformeerd.
De deadline om dit recht te zetten blijkt 6 maanden na datum verzending aanslagbiljet te zijn.
We kunnen u dus enkel een rechtzetting geven voor inkomstenjaar 2018, aanslagjaar 2019.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten,

FOD Financiën | Fiscaliteit | Particulieren
Centrum P Antwerpen | team beheer 5

Ruiterijschool 3 bus 1, 2930 Brasschaat
E-mail: p.antwerp.team5@minfin.fed.be | 0257 54 960
Contactcenter

Mathieu Rutten

#6 , 18 jun 2019 20:26

ik raad u aan om uw probleem via mail voor te leggen aan belintax.

Belintax (belintax@minfin.fed.be)

Terug naar “Pensioenen”