Uitkering en kleine onderneming met bijzondere vrijstelling

E.L.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitkering en kleine onderneming met bijzondere vrijstelling

#1 , 11 dec 2017 00:26

Hallo allemaal

Ik moest onlangs op verhoor bij de rva omdat ik tijdens de schoolvakanties dit jaar werkloosheidsuitkeringen heb ontvangen (werkte bij een talencentrum met contracten per cursusperiode) terwijl ik sinds begin dit jaar ook een eenmanszaakje heb opgestart om af en toe yogales te geven. Ik verdien er nog niets mee want heb er ook een aantal opleidingen voor gevolgd maar het is eigenlijk meer een hobby en een passie. Ik wilde in orde zijn met alles dus heb ik daarvoor me laten registeren als zelfstandige in bijberoep. Iets waar ik nu wel een beetje spijt van heb, want ik heb maar 15 lessen gegeven dit jaar. Ik ben wel vrijgesteld van bijdragen en btw.
Nu kan het zijn dat ik alle ontvangen uitkeringen moet terugbetalen omdat ik er geen aangifte van heb gedaan en ook geen schrapping op de controlekaart. Dat laatste kon ik niet doen omdat ik er wel voor zorgde dat ik nooit lesgaf tijdens werkloze periodes. Dat wist ik al wel. Wat ik niet wist was dat ik dan alsnog een formulier C1a moest invullen. Bij Acerta hebben ze dit niet gezegd hoewel ik hen wel om info ben gaan vragen. Ik dacht dat ik enkel iets moest aangeven als ik mijn bijberoep wilde uitoefenen in de werkloze periodes. Ik heb ongeveer 3500 euro aan uitkeringen gekregen dit jaar. Ik ben niet in de mogelijkheid die terug te betalen. Wat kan ik doen als de beslissing negatief is? Kan ik in beroep gaan?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2017 09:36

Je kan altijd in beroep gaan, maar ik vrees toch het ergste, je kan altijd een afbetalingsplan krijgen.

Wanneer je werkloos word moet je altijd eerst de RVA verwittigen dat je een zelfstandige activiteit heeft, ook wanneer je samen woont met een zelfstandige, en dit moet VOOR je werkloos word gemeld, van dit wist ik niet daar kan je geen brood mee kopen, als werkloze moet je u regels kennen .!

Er zijn al genoeg misbruiken in de wereld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

E.L.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2017 18:26

Ik ben echt geen misbruiker, alles behalve. Ik ben al 8 jaar aan en af werkloos omdat ik terwekgesteld was bij het slechtste bedrijf van ons land waar je opeenvolgende tijdelijke contracten kreeg en nooit vast aan de slag kon, dat is pas misbruik. Ik heb nooit problemen gehad, tot nu...ik ken mijn rechten en plichten, maar ik heb geen rechten gestudeerd en kan dus niet ruiken dat er zo'n papier voor bestaat als je dat nergens leest als je zelfstandige in bijberoep wordt... Ze doen het erom he, alles verstoppen en achterhouden zodat je het zou vergeten.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”