Werkloosheidsuitkering VS verhoging netto loon partner

ThornP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkloosheidsuitkering VS verhoging netto loon partner

#1 , 06 nov 2017 15:40

Hallo

Mijn vrouw is al even op zoek naar een andere job (19u), helaas nog zonder succes.
Omdat ze bij haar ontslag maar 19u werkte is haar uitkering erg laag.
Nu is deze ondertussen zo gezakt dat ik vroeg aan mijn werkgever hoeveel ik netto meer zou overhouden als ze geen inkomen meer zou hebben.
Dit blijkt nu iets meer te zijn dan haar uitkering .
Het lijkt me dus fiscaal voordeliger om ze uit te schrijven.. of zie ik iets over het hoofd?

Gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2017 15:47

Het lijkt me dus fiscaal voordeliger om ze uit te schrijven.. of zie ik iets over het hoofd?
Misschien dat je maandelijks net iets meer over houdt, maar zal je nog steeds voordeliger af zijn na het invullen van jullie personenbelasting? Stel dat je maandelijks netto € 50 meer over houdt, maar bij het invullen van jullie personenbelasting blijkt dat je dan ipv € 2000 terug te krijgen, nog maar € 1000 terugkrijgt, heb je eigenlijk € 400 verlies gedaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 08 nov 2017 11:00

Waarom zou je totaalpakket belastingen hoger worden als je inkomen reëel lager is? Tenslotte komt er geen extra geld binnen indien mevrouw niet werkt (itt een lage uitkering die wèl binnenkomt). Dus hoe kan men dan meer belastingen moeten betalen?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2017 11:18

Waarom zou je totaalpakket belastingen hoger worden als je inkomen reëel lager is? Tenslotte komt er geen extra geld binnen indien mevrouw niet werkt (itt een lage uitkering die wèl binnenkomt). Dus hoe kan men dan meer belastingen moeten betalen?
Uw bedrijfsvoorheffing is een "schatting" van de totaal te betalen personenbelasting op het einde van de rit. Afhankelijk van welk brutoloon je hebt kan er maandelijks net iets te veel of net iets te weinig voorheffing afgehouden worden.

Stel er bij de topic starter nu telkens iets te veel afgehouden wordt, maandelijks, zal hij op het einde van de rit geld terugkrijgen van de belastingen. Stel dat er in de nieuwe situatie net iets te weinig voorheffing zou afgehouden worden, dan zal hij op het einde van de rit moeten bijbetalen. Maandelijks zal hij dan misschien wat meer overhouden netto, maar bij het invullen van de personenbelasting zou dan blijken dat daar toch een aanzienlijk verschil is.

Het is maar ter info dat ik dit meegeef aan de TS. Mogelijk heeft zijn werkgever dit allemaal mee in rekening genomen, maar dan zou dit al héél goed op de hoogte moeten zijn van alle factoren die meegenomen worden bij het berekenen van de personenbelasting...

Volgens mij is een fiscalist beter geplaatst dan de werkgever om de TS een sluitend antwoord te geven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

zibarrie
Berichten: 133

#5 , 08 nov 2017 21:06

Zo verliest ze wel eigen pensioenrechten en pensioenopbouw en de mogelijkheid om eventueel vroeger op pensioen te gaan dan de wettelijke pensioenleeftijd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 08 nov 2017 21:11

Ik zie niet in hoe de effectieve marginale belastingsvoet in het geval van TS hoger dan 100 percent zou kunnen zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2017 12:21

Zo verliest ze wel eigen pensioenrechten en pensioenopbouw en de mogelijkheid om eventueel vroeger op pensioen te gaan dan de wettelijke pensioenleeftijd.
Ook een goed punt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ThornP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 nov 2017 14:20

Inderdaad... ik vrees ook voor haar pensioen.
Al is ze wel nog steeds op zoek naar werk...maar voor max 19u en dat blijkt niet altijd zo evident.
Ik vraag me wel af of ze niet sowieso op een overlevingspensioen zou vallen bij een loopbaan van 19u?

Uit de reacties lijkt het me inderdaad verstandiger om nog eerst goed alle gevolgen af te wegen.

Bedankt voor de reacties !

Sirkii
Berichten: 5395

#9 , 17 nov 2017 13:55

De reden van de belastingvermindering is de toepassing van de huwelijkscoëfficient. Hierbij wordt tot 30% van het gezinsinkomen met een maximum van zo'n 10.000€ toegewezen aan de niet werkende partner (of het klein inkomen van die partner aangevuld tot de huwelijkscoëficient.

Als het netto belastbaar gezinsinkomen meer dan zo'n 33.000€ is (incluis vervangingsinkomens) en je partner heeft een vervangingsinkomen van 5.000€ dan schuift er 5.000€ van uw inkomen naar uw partner. Op die 5.000€ betaal je dan niet langer belasting uit de hoge schaal (45%+gemeente) doch uit de lagere schaal1 (25% voor het gedeelte boven de belastingsvrije som van +-7.000€).

Als het vervanginginkomen wegvalt schuift 10.000€ van de hoge schaal (45%+gemeente) naar de lage schaal (25% boven de belastingsvrije som van +- 7.000€) In dit scenario dealt het gezinsinkomen tot 28.000€ zodat je +- 2.500€ netto minder overhoudt op jaarbasis.

Voor exacte bedragen best simulaties uitvoeren met een taksberekeningsprogramma.

Impact op pensioen van scenario 2 werd hierboven al vermeld.

Terug naar “Werkloosheid”