vdab-opleiding weigeren -> schorsing ?

Betty D
Topic Starter

vdab-opleiding weigeren -> schorsing ?

#1 , 21 nov 2008 13:10

hallo

Ik wou even vragen hoe de VDAB en RVA eigenlijk werken.
Ze nodigen je uit voor een opleiding (voor je eigen goed) maar mag je die weigeren ?
Ik ben het niet van plan maar ik zou toch graag weten hoe het in elkaar zit.
Ik zit nu voor de zoveelste keer een opleiding te volgen maar soms twijfel je wel aan de motieven..

Sturen ze je dossier naar de RVA en wordt je max. 4 maand geschorst van uitkeringen na een verhoor bij de RVA over je redenen ?
En laatste vraag: als je hoge uitkeringen krijgt, en je wordt geschorst.. krijg je na die schorsing nog hetzelfde uitgekeerd of herval je in een lagere categorie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 nov 2008 19:57

hallo

Ik wou even vragen hoe de VDAB en RVA eigenlijk werken.
Ze nodigen je uit voor een opleiding (voor je eigen goed) maar mag je die weigeren ?
Ik ben het niet van plan maar ik zou toch graag weten hoe het in elkaar zit.
Ik zit nu voor de zoveelste keer een opleiding te volgen maar soms twijfel je wel aan de motieven..
je mag een opleiding weigeren indien je daarvoor gegronde redenen hebt, die redenen zijn o.a.: zelf werk gevonden hebben, ziekte, ernstige financiële problemen (én de opleiding zorgt ervoor dat je minder dan de werkloosheidsuitkering overhoudt), geen kinderopvang ondanks dat je kan bewijzen dat je er effectief ernstig voor gezocht hebt,...
Sturen ze je dossier naar de RVA en wordt je max. 4 maand geschorst van uitkeringen na een verhoor bij de RVA over je redenen ?
4 tot 52 weken (of 26 weken, afhankelijk van de situatie), verdubbeling bij herhaling. Volledige uitsluiting (defintief, tot opnieuw bewijzen van je tewerkstellingsperiodes) kan ook
En laatste vraag: als je hoge uitkeringen krijgt, en je wordt geschorst.. krijg je na die schorsing nog hetzelfde uitgekeerd of herval je in een lagere categorie ?
hetzelfde, tenzij je natuurlijk door de tijdsperiode in een lagere categorie valt.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”