Betalingen vakbond na ambtelijke schrapping

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Betalingen vakbond na ambtelijke schrapping

#16 , 24 jul 2016 20:06

art. 66 KB 25/11/1991 Om uitkeringen te genieten moet de werkloze zijn [hoofdverblijfplaats (KB 6.2.2003 – BS 24.2 – IW 1.4) ] in België hebben; hij moet bovendien effectief in België verblijven.

Domicilie is stricto senso niet verplicht, maar als je geen domicilie hebt moet je op een andere manier kunnen bewijzen dat je effectief in België verbleef. In de praktijk, is quasi altijd het domicilie bepalend (behalve voor de graad van uitkeringen (gezinslast, alleenstaande, samenwonende zonder gezinslast).

RSZ-bijdrageplicht en recht op werkloosheidsuitkeringen hangen deels aan elkaar, maar hebben zeker niet zomaar een rechtstreeks verband. Door de RSZ-afdrachten zal zijn recht op pensioen gedurende die periode bij mijn weten bvb wél blijven bestaan. ook blijft hij meedragen aan zijn recht op kinderbijslag voor zijn kinderen etc. Het is dus niet correct om te stellen dat hij geen rechten heeft.

Het OCMW is niet verplicht iemand een woning te voorzien indien deze zélf de middelen heeft om in een woning te voorzien.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 24 jul 2016 20:29

Het OCMW is niet verplicht iemand een woning te voorzien indien deze zélf de middelen heeft om in een woning te voorzien
OCMW is wel bij wet verplicht u een referentie adres te geven.

Gemeente had de wettelijke verplichting na te gaan waar TS zich bevond, dit kon heel simpel met contact op te nemen met zijn werkgever, voor ze de ambtelijke schrapping bekrachtigde.
Hier kan de gemeente veroordeeld worden tot betalen van alle gelede schade.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 jul 2016 20:41

#10 ... daar moet duidelijk nog iets anders gebeurd zijn.
Gebouw werd afgebroken - wie gaf de opdracht was het huurcontract ontbonden of wat is er gebeurd.
Blijkbaar heeft uw ex partner wel een woning+ adres gevonden.
Waar verbleef u ondertussen?
Gemeente heeft geen info over werkgever maar politie kan daar wel achter komen via bv RVA.

Reclame

sloeberken

#19 , 24 jul 2016 21:15

Gemeente heeft geen info over werkgever maar politie kan daar wel achter komen via bv RVA
Via rijksregister nummer weten ze direct alles.
De gemeente moet de wijkagent opdracht geven om dit uit te zoeken, voor ze de schrapping bekrachtigen.
Hier zijn inderdaad vreemde zaken gebeurd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Boelsm
Topic Starter

#20 , 31 jul 2016 20:34

Als je kan bewijzen wat er allemaal gebeurd is, en nu terug allemaal genormaliseerd is, moeten ze u dat uitbetalen.
Je heb in die tussentijd gewerkt, bijdrage, belasting en etc betaald.
Hulpkas of vakbond moet niet uitbetalen, het kan gewoon niet als je effectief geen vaste verblijfplaats had.
Ik ben er niet mee eens JPV in dit geval, zolang je nergens ingeschreven bent kan er geen uitbetaling gebeuren.
Er zijn bijdrage betaald, afhoudingen op zijn loon, dan zouden deze terug betaald moeten worden, wel plichten en geen rechten kan niet.
Ook de gemeente en vooral OCMW zijn in de fout gegaan, zelf meegemaakt met een vriend, ze hebben zelfs zijn nieuwe ID kaart moeten betalen.
Van het ogenblik je terug over een geldig ID (rijksregister) beschikt moeten deze uitbetaald worden.

Een ambtshalve geschrapte of afgeschreven persoon kan alle rechten laten gelden. Het is een leugen te beweren dat een ambtshalve geschrapte persoon burgerlijk dood zou zijn of dat zijn burgerrechten worden ontnomen zoals sommige sjoemelaars beweren. De betrokkene wordt wel geseind maar niet actief opgespoord.
En waar moet ik mij wenden hiervoor?
Want vakbond blijft zeggen dat ik een bewijs moet inleveren van waar ik verbleef op dat moment, heb ook aangekaart dat ik voor dat geld gewerkt heb, belastingen en lidgeld betaal. Of is er een wetsartikel dat ik kan aankaarten met hen?

Mvg

thanthalis

#21 , 01 aug 2016 12:54

Hulpkas of vakbond moet niet uitbetalen, het kan gewoon niet als je effectief geen vaste verblijfplaats had.
Ik ben er niet mee eens JPV in dit geval, zolang je nergens ingeschreven bent kan er geen uitbetaling gebeuren.
Er zijn bijdrage betaald, afhoudingen op zijn loon, dan zouden deze terug betaald moeten worden, wel plichten en geen rechten kan niet.
Ook de gemeente en vooral OCMW zijn in de fout gegaan, zelf meegemaakt met een vriend, ze hebben zelfs zijn nieuwe ID kaart moeten betalen.
Van het ogenblik je terug over een geldig ID (rijksregister) beschikt moeten deze uitbetaald worden.

Een ambtshalve geschrapte of afgeschreven persoon kan alle rechten laten gelden. Het is een leugen te beweren dat een ambtshalve geschrapte persoon burgerlijk dood zou zijn of dat zijn burgerrechten worden ontnomen zoals sommige sjoemelaars beweren. De betrokkene wordt wel geseind maar niet actief opgespoord.
En waar moet ik mij wenden hiervoor?
Want vakbond blijft zeggen dat ik een bewijs moet inleveren van waar ik verbleef op dat moment, heb ook aangekaart dat ik voor dat geld gewerkt heb, belastingen en lidgeld betaal. Of is er een wetsartikel dat ik kan aankaarten met hen?

Mvg
Ik ben het wel eens met JVP.

Maar ik vrees dat er hier bepaalde regelgevingen door elkaar gehaald worden.
Er worden veel regels geciteerd met betrekking tot werkloosheid. Maar het gaat om weerverletzegels.
Werkloosheid wordt bekomen via de kas/ rva. Weerverlet via het fonds van de bouw.
Twee verschillende dingen.
Helaas kan ook ik hier geen gestructureerd antwoord noch een oplossing voor geven. Ons systeem is ingekaderd in verschillende diensten, en voor een oplossing op je vraag ga je iemand moeten vinden die deze kennis kan combineren. Eventueel een advocate sociaal recht? Ik zou je alleszins eens rechtstreeks bevragen bij het fonds van de bouw. Geen makkelijke zaak.

JPV

#22 , 01 aug 2016 13:22

het gaat niet over weerverletzegels imho, maar over tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer (wat in de volksmond ook "weerverlet" genoemd wordt). En daarvoor heb je, zonder discussie, een vaste verblijfplaats nodig. Indien je deze niet opgaf, of een verkeerde opgaf, kan je na controle door RVA nooit uitkeringen ontvangen.

Enig discussiepunt kan zijn bij iemand die geen domicilie heeft, maar wel een vaste verblijfplaats in belgiê kan bewijzen. Maar dit is het geval hier niet.

@thantalis: Ik ben zowel betrokken bij uitbetaling werkloosheid (hoewel ik dat zelf niet doe) als bij uitbetaling weerverlet en andere voordelen bouw :).

thanthalis

#23 , 01 aug 2016 13:28

@thantalis: Ik ben zowel betrokken bij uitbetaling werkloosheid (hoewel ik dat zelf niet doe) als bij uitbetaling weerverlet en andere voordelen bouw :).

Handig ;)
En ik had inderdaad niet door dat het tijdelijke werkloosheid wegens slecht weer betrof.

Terug naar “Werkloosheid”