terugbetaling RVA?

elfuego
Topic Starter

terugbetaling RVA?

#1 , 18 mei 2015 19:52

2 jaar geleden werd ik op de laatste dag van mijn proefperiode ontslaan. puur pestgedrag van mijn ex-baas.
daarenboven probeerde hij nog enkele extra kosten (1600 euro) op mijn nek te schuiven via een advocaat. sommige daarvan gegrond en was ik bereid te betalen, maar sommige totaal uit de lucht gegrepen en daartegen wilde ik mij verzetten.
ik had echter nog nooit een advocaat nodig gehad en contacteerde daarom een via-via-contact.
tijdens de verdediging op de geëiste bedragen bleek dat ik waarschijnlijk ook te laat ontslagen was en dus nog recht had op 3 maanden opzegvergoeding.
Nu na 2 jaar is de zaak eindelijk afgehandeld en heb ik het pleit gewonnen. ik heb recht op een uitbetaling van +/-4800 euro, alle sociale lasten er al vanaf getrokken.
Ik krijg echter ook de factuur van de advocaat en voor amper 20u werk (zoals in de factuur aangeduid staat) ofte 2.5 dagen van 8u moet ik bijna 4000 euro betalen aan de advocaat. Briefwisseling is 11euro ex BTW per brief (44 stuks!!)!!

Ik heb dus nog recht op 995 euro, want het totale bedrag werd op rekening van de advocaat (denk ik) overgemaakt en kan dus enkel nog 995 euro gestort krijgen.

Ik vrees echter dat ik ook nog 3 maand werkeloosheidsuitkering moet terugbetalen, dus zit even met mijn handen in het haar.

De rekening van de advocaat lijkt me veel te hoog en wil ook weten hoe ik het met de RVA regel (moet dit uberhaupt van mijnetwege gemeld worden?)

voor de zuurpruimen onder ons, ik ben intussen al weer een dik jaar aan het werk en heb het geld om terug te betalen maar wil gewoon raad om niet te veel af te moeten geven.

alle raad is welkom!

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2015 19:56

U wist toch het ereloon van een advocaat op voorhand !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

elfuego
Topic Starter

#3 , 18 mei 2015 20:02

eigenlijk niet.. dit is nooit op voorhand besproken geweest (misschien een fout van mijnentwege) en er is nooit een contract getekend.

hij wist echter dat ik op dat moment werkloos was en verzekerde me dat de kosten niet te hoog zouden zijn. Hij kon me aangeraden hebben gewoon te betalen. 1600 is nog altijd een heel stuk minder dan 3000.

Reclame

jefke007

#4 , 18 mei 2015 20:02

ereloon valt nogal mee t.o.v wat sommige advocaten vragen : 250 euro per uur + 21 % btw . Wij hebben het verkeerde beroep gekozen

Normaal zou je recht hebben op een rechtsplegingsvergoeding ( ten minste als die gevraagd werd EN de zaak voor de rechtbank werd gebracht ). Die vergoeding compenseert voor een klein gedeelte ( in theorie voor een heel groot gedeelte ) de onkosten van de advocaat. Normaal wordt het bedrag van de rechtplegingsvergoeding in het vonnis vermeld.

elfuego
Topic Starter

#5 , 18 mei 2015 20:08

gezien ik een deel gelijk had en de tegenpartij ook, werd de rechtplegingsvergoeding op 1210 euro elk gelegd en dus nietig verklaard.
ik vind 1210 toch niet echt een groot deel van de advocaatkosten.

hoe zit het met RVA, moet ik zelf toenaderen of vinden zij mij wel en laat ik het tot dan zo..?

JPV

#6 , 18 mei 2015 20:10

rva zal je contacteren, je kan hen zelf ook contacteren

elfuego
Topic Starter

#7 , 18 mei 2015 20:11

is er een voordeel bij met hen zelf te contacteren?

JPV

#8 , 18 mei 2015 20:14

dat je sneller weet waar je aan toe bent. Je zal idd een héle hoop geld moeten terugbetalen aan de RVA.

Terug naar “Werkloosheid”