Bij mijn weten (en hier bevestigd: http://www.securex.eu/lex-go.nsf/PrintR ... ~1&Lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false; ) hebben sociale inspectiediensten zelfs geheimhoudingsplicht voor de rechtbanken.Er moet geen effectieve schade zijn.welke schade? Als de controleur enkel info vraagt aan de ex-werkloze, zie ik niet welke schade er zou zijn.
Wanneer de onderzoeksrechter het dossier dan heeft afgerond, zal men het dossier mogen inkijken en kent men de verklikker.
Zij zullen dan alle documenten verschaffen aan de onderzoeksrechter, maar de naam zal weggelaten worden. Enkel het betrokken document zal ter inzage liggen.
De OP moet ook rekening houden dat, bij gebrek aan veroordeling voor laster/eerroof (wat me heel waarschijnlijk lijkt, er is immers niet noodzakelijk een beschuldiging en er is ook geen schade), de waarborg van de burgerlijke inpartijstelling niet terugbetaald zal worden.
Gezien laster en eerroof een strafbaar feit is, hoeft de schadevraag zich zelfs niet te stellen.
Als de onderzoeksrechter in de brief of PV van de verklikker terug vind: Deze persoon werkt in het zwart, maar na onderzoek blijkt het niet te kloppen dat beantwoord dit aan laster en eerroof.
Als de klikker echter schrijft: ik vermoed dat die of die persoon aan zwartwerk doet, dan is dit een schemerzone. In dit geval zal de RVA zelfs veelal niet over gaan tot onderzoek.
U zal het met andere woorden zelfs niet weten dat iemand U verklikt heeft.