gcv in bijberoep en ontslag

EducatedFool
Topic Starter

gcv in bijberoep en ontslag

#1 , 30 jan 2015 11:47

Hallo,

Ik heb twee jaar geleden een GCV opgericht voor mijn bijberoep. Ik keer mij hier geen loon van uit, ik zie dit voorlopig meer als een spaarpotje.
Nu ben ik deze week ontslagen op mijn hoofdberoep. Ik zit momenteel nog wel in mijn opzeg.
Na mijn opzeg zal ik normaal werkloosheidsuitkering ontvangen.

Maar hoe zit het met mijn GCV?

Ik heb niet constant werk voor mijn GCV, en zeker niet genoeg om mij hiervan een loon uit te keren. Ik zou, als ik een uitkering ontvang, tijdelijk geen nieuwe taken kunnen aannemen. En als ik terug werk vind, kan ik ook gewoon doorgaan met mijn GCV.

Maar ik weet niet of de RVA moeilijk gaat doen dat ik gewoon al een GCV heb. En wat is dan de beste oplossing? Moet ik best een liquidatie aanvragen voor de GCV, en later terug een nieuwe opstarten?

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2015 12:41

JVC weet daar het juiste antwoord op.

Maar ik heb altijd gehoord wanneer je een bijverdienste(zelfstandig) heeft dat je dit mag verder doen wanneer je werkloos word, dit kan misschien al veranderd zijn.
Mocht je dit toch mogen doen dan moet je zeker je uitbetalingsinstelling(vakbond) onmiddellijk hier van op de hoogte brengen.

Je kan ook je GCV tijdelijk de BTW nummer deactiveren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EducatedFool
Topic Starter

#3 , 30 jan 2015 12:57

Dank je voor je antwoord.

Ik weet dat je als zelfstandige in bijberoep +/- 4000 euro per jaar extra moogt bijverdienen zonder uitkering te verliezen. Je moet dit wel aangeven wanneer je je uitkering aanvraagt, en wanneer je dan ook effectief werkt.

Maar ik weet niet goed is 'zelfstandige in bijberoep' hetzelfde als 'eigenaar zijn van een GCV/VOF' in bijberoep?

Misschien nog een bijkomende vraag... als je 4000 euro per jaar extra moogt bijverdienen bovenop je uitkering. En ik heb reeds 4000 euro verdiend in bijberoep voor ik werkloos wordt dat jaar... Telt dat bedrag ook al mee?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2015 13:09

Alles werd gerekend per kalender jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 jan 2015 20:30

een bijverdienste is geen probleem. Eigenaar zijn van een vennootschap ook niet (aandeelhouderschap is geen probleem). Zaakvoerder zijn van een vennootschap wel. En idd, wordt gerekend per kalenderjaar.

Terug naar “Werkloosheid”