terugvordering werkloosheidsuitkering, bedrijfsvoorheffing

GuyVDJ
Topic Starter

terugvordering werkloosheidsuitkering, bedrijfsvoorheffing

#1 , 19 jan 2015 17:51

ik heb onterecht een werkloosheidsuitkering ontvangen en heb dit ook onmiddellijk gemeld bij de vakbond toen ik dit heb opgemerkt.
Enkele dagen later heb ik een brief gekregen om dit terug te storten.
Nu moet ik 52,43€ meer betalen dan er gestort is.

NA een vraag bij de vakbond krijg ik als antwoord dat dit de bedrijfsvoorheffing is.
dit snap ik niet goed:
heb ik dan reeds 52,43 € bedrijfsvoorheffing betaald bij de onterechte vergoeding?
moet ik dan nog eens 52,43€ extra bedrijfsvoorheffing betalen bij de terugvordering?
(ik kom dan al uit op 104,83€ )
ondertussen werk ik en betaal ik daarop ook nog eens bedrijfsvoorheffing op.
ik betaal dus 3X bedrijfsvoorheffing.

mag ik gewoon het gekregen bedrag niet terug terugstorten?
wat met die 52,43€?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jan 2015 15:14

Voor die terugbetaling zal je een negatieve fiche krijgen bij de belastingen. Je kan dit dan aftrekken van de belastingen.

Waarschijnlijk gaat het hier over een terugstorting die (in kalenderjaren) verschilt van het jaar van de storting van het hoofdbedrag?

j.demoor

#3 , 21 jan 2015 11:35

“Art.1377.Wanneer een persoon die bij vergissing meende schuldenaar te zijn, een schuld betaald heeft, is hij gerechtigd het betaalde van de schuldeiser terug te vorderen...”(Burgerlijk Wetboek).

“Artikel 296(aj. 2014) Met de belasting...wordt het bedrag van de geheven bedrijfsvoorheffing verrekend. De geheven bedrijfsvoorheffing is:- de overeenkomstig artikel 272 ingehouden bedrijfsvoorheffing;- de niet ingehouden bedrijfsvoorheffing die werkelijk in de Schatkist wordt gestort.”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

Voornoemd art.1377 geldt evenzeer voor de bedrijfsvoorheffing. Zou deze echter onverschuldigd in bezit van de Fiscus gelaten worden dan wordt zij jaarlijks met uw de belasting verrekend. In dat geval dient u die bedrijfsvoorheffing terug te betalen aan degene die ze voor u onverschuldigd aan de Fiscus betaalde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”