Tweede gesprek RVA na 5jaar

antwerpen1989
Topic Starter

Tweede gesprek RVA na 5jaar

#1 , 20 jan 2015 15:41

Beste mensen,

Ik zit met een situatie.
Mijn laatste tewerkstelling was van 19/11/2013 tem 17/06/2014.
Na dat ontslag heb 5maanden moeten wachten tot RVA over de brug kwam met centen, dus ben mijn woonst uitgezet wegens niet betalen.
Wegens het niet kunnen ophoesten van een borg ben ik toen in een Bed&Breakfast gaan wonen waar ik nu al enkele maanden verblijf.
Dit adres is gekend bij RVA/VDAB/ACV.
Ik ben op het moment van uithuiszetting ook mijn identiteitsbewijs verloren, omdat de huisbaas zonder mij te verwittigen alles op straat gezet heeft, en mijn identiteitskaart binnenlag.
Ik heb de Nederlandse nationaliteit, en omdat ik dus ook nergens ingeschreven sta moet ik bij vreemdelingenzaken een nieuwe ID gaan halen.
Deze dienst heeft mij foutief ingelicht, wat ervoor heeft gezorgd dat ik nu al een halfjaar zonder identiteitskaart zit. Over 3 en halve maand heb ik een nieuwe afspraak bij vreemdelingenzaken, eerder hebben ze blijkbaar geen tijd.
Zonder identiteitskaart kan ik ook geen contract ondertekenen en elders gaan werken, en heeft werk zoeken ook bitter weinig zin.
Nu moest ik gisteren op gesprek komen bij RVA betreffende mijn zoekgedrag naar werk, ik heb de mevrouw daar verteld dat ik het gesprek wil uitstellen en over 3 weken wil terugkomen met een advocaat of vakbondsafgevaardigde.
Ik heb 16/03/2010 een ''eerste gesprek'' gehad en daaruit bleek dat ik onvoldoende inspanningen heb gedaan om werk te vinden, en ik heb mij toen schriftelijk verbonden aan enkele afspraken.
Over 3 weken als ik weer op gesprek moet komen, wenst RVA alle sollicitatiebewijzen te zien vanaf 16/03/2010. Ondertussen heb ik al meerdere tewerkstellingen gehad, en hier en daar een paar maanden uitkeringen ontvangen.

Op de brief van 16/03/2010 staat dat ik mij schriftelijk verbind aan wat afspraken voor de komende 4 maanden, maar we zijn al 5 jaar verder.
Volgende week heb ik een afspraak met een jurist van het ACV
Weet niet of dit terzake doet; maar zodra ik mijn identiteitsbewijs van vreemdelingenzaken terugheb, verhuis ik per direct terug naar Nederland, en ik ga daar mijn laatste jaar hogeschool afmaken en daar blijven wonen.

Wat kan ik verwachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2015 16:25

Als je de Nederlands nationaliteit hebt kan je een nieuwe ID kaart toch ook in Nederland aanvragen. Daarom hoef je toch niet verder op kosten van de RVA te leven.

antwerpen1989
Topic Starter

#3 , 20 jan 2015 16:33

Dat zou je verwachten. Maar nee dus.
Omdat ik voor mijn 12e naar Belgie ben verhuisd kan NL mij niet helpen, en de ambassade kan enkel een paspoort verstrekken indien ik een geldige belgische ID kan voorleggen. Of geboorteakte, maar deze kan ik zonder ID niet ophalen.
Als u mij enkel veroordeeld kunt u beter niets zeggen, ik ben al van juni bezig om Belgie uit te komen, kan direct in NL werken bij een kennis tot ik mijn studie hervat. Dus ik zit hier echt niet voor mijn plezier het goede leven te leven van een belgische uitkering.

Reclame

denlowie

#4 , 20 jan 2015 16:53

Heb je een dubbel nationaliteit soms?

Of welke nationaliteit heeft je?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

antwerpen1989
Topic Starter

#5 , 20 jan 2015 17:29

Ik heb enkel de Nederlandse nationaliteit.
Ben in belgie komen wonen in 2000, toen ik 11 was.
Toen ik 16 was kreeg ik overigens wel een brief dat ik opeens Belg was zonder dat ik dit aangevraagd had.
Heb hiervoor een hoop gezeik met Brussel gehad om dit ongedaan te maken, ik zag er het nut niet van in om van nationaliteit te veranderen.

[aangepast wegens verwijten]

Franciscus

#6 , 20 jan 2015 18:08

Attest van verlies van identiteitskaart EU onderdaan bij politie.
Wat uw huisbaas heeft gedaan is onwettig enkel na een vonnis vrederechter kan u met een GDW (meestal met politie bij) worden uitgedreven.
Hebt u van deze feiten aangifte gedaan bij politie..waarom hebt u niet onmiddellijk politie ter plaatse laten komen.
Wat doet het OCMW gezien u wel een adres had?

antwerpen1989
Topic Starter

#7 , 20 jan 2015 18:22

Franciscus,

Zo'n tijdelijk document heb ik in mijn bezit, maar deze is reeds verlopen.
En wat betreft aangifte tegen de huisbaas, politie wou mijn verklaring niet noteren; meneer heeft blijkbaar een hoop vastgoed en wat te zeggen in Antwerpen.
Ik was een paar dagen weg en toen ik terugkwam was het slot vervangen, buurman wist mij te zeggen dat alles al enkele dagen buitenstond.

Het OCMW 'begeleid' mij in het verkrijgen van een nieuwe identiteitskaart, maar veel kunnen ze niet doen.
Het is echt wachten tot vreemdelingenzaken tijd heeft, OCMW probeerde tevergeefs druk uit te oefenen om mij prioritair te behandelen.

eylis

#8 , 20 jan 2015 20:08

even in de kantlijn: maar ik vind het bijvoegelijk naamwoord dat u bij de term immigrant gebruikt, te generaliserend, dus kwetsend én bovendien niet eens ter zake.

JPV

#9 , 20 jan 2015 20:16

Eylis, heb het aangepast.

antwerpen1989: heb je momenteel een domicilie of een referentieadres?

antwerpen1989
Topic Starter

#10 , 20 jan 2015 20:24

Excuses daarvoor, dacht dat het wel door de beugel kon daar ik zelf immigrant ben.

Referentieadres is in aanvraag, word goedgekeurd volgende week, weet dit met zekerheid.
Maar omdat ik ambtelijk afgeschreven ben door de huisbaas, en dit onherroepelijk is, moet ik opnieuw de procedure bij vreemdelingenzaken doorlopen, en kan niet zoals een Belg direct bij de bevolkingsdienst terecht.

Een noodprocedure bestaat ook niet volgens de instanties.

Misschien moet de naam van dit topic gewijzigd worden, het gaat nu meer over mijn ID dan het gesprek bij RVA.
Hoop dan ook dat er iemand een achterdeurtje weet, want met ID hoef ik niet terug te vallen op het sociaal vangnet.

JPV

#11 , 20 jan 2015 21:47

antwerpen: zonder referentieadres en geldige verblijfkaart is de kans héél groot dat de RVA je situatie niet erkent en je uitkeringen weigert. Het is niet omdat de situatie GEKEND is, dat die ook wettelijk in orde is om werkloosheidsuitkeringen te ontvangen. Onlangs nog zo'n situatie meegemaakt. Dat is dus, los van de situatie van DISPO, je eerste probleem. Franciscus zal wss kunnen instemmen dat men je strikt genomen het land kan/moet uitzetten nu.

Voor dispo moet men strikt genomen idd rekening houden met de 5 jaar, maar als je in het laatste jaar, na einde tewerkstelling in juni, genoeg bewijzen van sollicitaties kan tonen, zal men géén problemen hebben dat je voor je tewerkstelling tot 2014 geen bewijzen meer hebt. Je moet natuurlijk op datum van vandaag wel voldoen aan de zaken die je dan afgesproken hebt.

Franciscus

#12 , 20 jan 2015 21:49

U grapt zeker ... of een eigenaar van een aantal eigendommen iets zou kunnen inbrengen.
'Mocht' dat al zo zijn dan gaat u naar een ander politiebureau in Antwerpen zijn er zijn 20-tal waaronder een zestal die 24/7 open zijn.
Overdag gaat u naar zo'n kantoor en vraagt te teammanager te spreken een commissaris..
U kan aangifte doen van de feiten en ook aangifte dat men weigerde u te helpen bij bureau x door ambtenaar Y.
Trouwens in Antwerpen heeft men buiten de dienst Intern toezicht ook nog een dienst klantenmanagement die goed werk leveren.

PS wat de huisbaas heeft gedaan zijn inbreuken tegen het huurcontract .... mogelijk hebt u ook iets fout gedaan vb niet betaald maar dat wil niet zeggen dat u bij de vrederechter geen gelijk zou krijgen.
Wat het strafrechtelijk gedeelte betreft bij heterdaad had uw huisbaas mogelijk zelf gratis logie gekregen ...parketten lachen niet met mensen die denken dat ze zelf recht mogen plegen ongeacht rang of stand.
(ik denk hier vb aan de zaak St...k waar en ambtenaren en politici en vastgoedmakelaars en eigenaars !n betrokken waren.
Eigenaars met invloed ...gezien zijn gedrag kent de politie hem inderdaad maar dan wel op de lijst van huisjesmelkers -- kan u navragen bij de dienst Krot op van de lokale recherche.(dienstchef bij mijn weten Commissaris Freddy Rottiers.

Het attest verlies kan verlengd worden hoor edoch kan niet dienen om naar het buitenland te gaan.

Wat de achterstand bij dienst vreemdelingen in Antwerpen betreft ..... dat is correct is een zwaar probleem ...ken het maar al te goed.

Wat JVP schrijft kan inderdaad .... u bent geen Belg en nu een niet-inwoner (gezien ook uw attest verlopen is) maar Nederlander ... in deze is de eindbeslissing nu wel steeds bij Biza DVZ ...

antwerpen1989
Topic Starter

#13 , 20 jan 2015 23:06

@JPV: Ik zou maar al te graag het land uitgezet worden, ik neem aan dat ik dan wel een ID krijg zodat NL weet wie belgie komt afleveren? Hoe regel ik dit, gewoon bij de politie melden dat ik illegaal op het grondgebied ben?

@Franciscus: De huisbaas had het toch voor elkaar gekregen mij binnen 3werkdagen ambtelijk af te schrijven en direct een nieuwe bewoner in het pand te zetten. Het is inderdaad een huisjesmelker, 700€ voor een 1-slaapkamer appartement waar 's winters de ratten binnen komen logeren.

Morgenvroeg naar een ander politiebureau met de hele zaak in elk geval.
Had er al aan gedacht om me te laten opsluiten, dan staat mn domicilie in 't gevang, maar beetje zonde van mijn blanco strafregister.

JPV

#14 , 21 jan 2015 08:08

@JPV: Ik zou maar al te graag het land uitgezet worden, ik neem aan dat ik dan wel een ID krijg zodat NL weet wie belgie komt afleveren? Hoe regel ik dit, gewoon bij de politie melden dat ik illegaal op het grondgebied ben?
geen idee. België zal je in ieder geval dan geen ID-kaart afleveren, ik zie niet in waarom ze dat zouden doen. Wel een bevel (op naam) om het land te verlaten binnen de 5 werkdagen. Hoe u dan in Nederland terug uw papieren in orde maakt kan ik niet zeggen. U kan natuurlijk altijd naar het politiekantoor gaan en melden dat u illegaal in België verblijft. Eventueel kan u via een aangetekende zending dit melden aan de politie, zodat ze bij mijn weten verplicht zijn om te treden tegen uw aanwezigheid in België :D
@Franciscus: De huisbaas had het toch voor elkaar gekregen mij binnen 3werkdagen ambtelijk af te schrijven en direct een nieuwe bewoner in het pand te zetten. Het is inderdaad een huisjesmelker, 700€ voor een 1-slaapkamer appartement waar 's winters de ratten binnen komen logeren.
dat maakt daarom nog niet iemand een huisjesmelker. Veel hangt af van de locatie. In centrum antwerpen in een van de hippere straten lijkt me dat geen abnormaal bedrag, mits je de ratten niet elke dag op bezoek krijgt ;).

Morgenvroeg naar een ander politiebureau met de hele zaak in elk geval.
Had er al aan gedacht om me te laten opsluiten, dan staat mn domicilie in 't gevang, maar beetje zonde van mijn blanco strafregister.
je kan je niet laten (definitief) opsluiten, enkel een rechter kan dit bevelen.

Terug naar “Werkloosheid”