Bijberoep

Julie
Topic Starter

Bijberoep

#1 , 22 dec 2005 17:46

Ik ben werkloos en sta ten laste van mijn man .Hij krijgt maandelijks 200 euro bij zijn loon. Ik wil graag een bijberoep beginnen ( ben een kunstenaar - categorie vrije beroepen dus)
~Zullen wij in dit geval die 200 euro kwijt zijn? Of enkel als ik iets begin verdienen?
~ waar moet ik me regeistreren, BTW- nummer krijgen .. etc.?
Alvast bedankt[/b]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 23 dec 2005 07:46

als je geen ander inkomen hebt, kan je nooit in bij beroep werken, dit kan slechts als je reeds ergens in loondienst werkt.
van zodra je een eigen inkomen hebt, al is het maar 1?cent -, kan je niet meer ten laste zijn en verlies je alle voordelen er van
iemand die als zelfstandige is ingeschreven met btw-nummer en handelsregister word veronderstelt ook te verdienen,
voor inlichtingen hoe je je moet in orde stellen als zelfstandige, kan je normaal op het gemeentehuis terecht, vdab of elke kasvoorzelfstandige.
ook unizo zal je er bij helpen. die vind je op het internet

djanodive

#3 , 13 apr 2008 15:51

Ik heb mijn ondernemingsnummer en BTW-nummer aangevraagd via Unizo. Zij konden toen starterchequs bij de overheid krijgen ter waarde van ongeveer 250euro. Zij hebben dus alles betaald, met uitozndering van 287euro BTW of één van hun diensten. Das alles.

Ze zorgen voor het ondernemingsnummer, BTW-nummer, inschrijving in een Sociaal Kantoor (voor sociale bijdrages), ...
Je moet uiteraard minimum een part-time job uitoefenen om een ondernemingsnummer aan te kunnen vragen en ik denk dat je zelfs al enkele maand die job moet hebben. Dus niet 1 week aan het werk en ondernemingsnummer aanvragen. De loonfiches worden trouwens opgvraagd door het sociaal verhuurkantoor.

Vraag bij Unizo en de RVA wel even na hoe het zit met 'knustenaars', omdat ik denk dat je als kunstenaar een bepaald aantal "werken acten" mag uitvoeren zonder een ondernemingsnummer en dergelijke te hebben en zonder je recht op uitkering en zo te verliezen.

Ze hebben, op vlak va de rva, zelf s een klein foldertje daarover. je kan dit vermoedelijk terugvinden op "www.rva.be"

Reclame

wuotan

#4 , 20 apr 2008 14:20

Om als werkloze in bijberoep te werken moet je uitkering ofwel hoger zijn dan het minimumpensioen van een alleenstaande zelfstandige (momenteel rond de 750 € dacht ik), ofwel moeten je rechten gevrijwaard zijn (minder dan 10 dagen per kwartaal niet vergoed).

Voor de rest zijn er geen beperkingen voor het sociaal statuut. Wel moet je je activiteit vooraf aangeven aan de RVA, daarvoor ook toelating krijgen, en de dagen dat je als zelfstandige werkt, zwart maken op je controlekaart. Hou daarbij in het oog dat je niet meer dan 10 dagen per kwartaal niet vergoed wordt.

Voor alle formaliteiten kan je inderdaad best naar een ondernemingsloket, die zijn te vinden via www.econ.fgov.be.

Tenslotte, als je in opdracht werkt, word je vermoed werknemer te zijn, tenzij je dit kan weerleggen. Meer info op kunstenloket.be of rsvz.be, ga naar publicaties.

Terug naar “Werkloosheid”