Ik heb mijn ondernemingsnummer en BTW-nummer aangevraagd via Unizo. Zij konden toen starterchequs bij de overheid krijgen ter waarde van ongeveer 250euro. Zij hebben dus alles betaald, met uitozndering van 287euro BTW of één van hun diensten. Das alles.
Ze zorgen voor het ondernemingsnummer, BTW-nummer, inschrijving in een Sociaal Kantoor (voor sociale bijdrages), ...
Je moet uiteraard minimum een part-time job uitoefenen om een ondernemingsnummer aan te kunnen vragen en ik denk dat je zelfs al enkele maand die job moet hebben. Dus niet 1 week aan het werk en ondernemingsnummer aanvragen. De loonfiches worden trouwens opgvraagd door het sociaal verhuurkantoor.
Vraag bij Unizo en de RVA wel even na hoe het zit met 'knustenaars', omdat ik denk dat je als kunstenaar een bepaald aantal "werken acten" mag uitvoeren zonder een ondernemingsnummer en dergelijke te hebben en zonder je recht op uitkering en zo te verliezen.
Ze hebben, op vlak va de rva, zelf s een klein foldertje daarover. je kan dit vermoedelijk terugvinden op "
www.rva.be"