Onterecht dopgeld

demonen
Topic Starter

Onterecht dopgeld

#1 , 24 okt 2014 14:11

Ik heb een vaste job en heb reeds een aantal jaren een tweede job via interim.
4 jaar geleden was ik meerdere weken economisch werkloos bij het bedrijf waar ik vast werk heb en kregen wij een witte dopkaart.
Op die economische werkloosheidsdagen kon ik meestal bij mijn tweede job gaan werken.
Ik heb die dopkaarten steeds korrekt ingevuld maar het acv betaalde die econ. werkloosheidsdagen uit.
Natuurlijk, tegen einde vh jaar erop, controle rva, brief acv met mededeling onterecht getrokken stempelgeld en gelieve onmiddellijk terug te betalen (ongev 2.000 Euro).
3 jaar geleden, hetzelfde.
2 jaar geleden, hetzelfde. Acv heeft toen een code ingegeven waardoor slechts een beperkt aantal mensen van hun dienst mijn uitkeringen mochten uitbetalen om fouten te voorkomen.
Vandaag heb ik dus mijn laatste "rectificatie" gehad vh acv betreffende 2013, 1.754 Euro te betalen.
Ook een grote miserie bij het betalen van mijn belastingen want ik betaal dan op een inkomen dat ik niet gehad heb en het jaar erop krijg ik dan vh acv een rectificatie met codes en bedragen waar ge niet dadelijk aan uit kunt.
Kort gezegd ; schuld ligt bij mijn vakbond, niemand betwist dat (ook rva niet) maar al 3 jaar op rij miserie.
Mijn vraag : ben ik eigenlijk verplicht om dat terug te betalen (de vorige 2 jaren heb ik dat steeds correct gedaan met hun meegeleverd overschrijvingsformulier en deze keer ben ik dat ook zinnens)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 24 okt 2014 18:54

Uiteraard moet u terugbetalen. Onterecht uitbetaalde vergoedingen behoren u niet toe.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV

#3 , 24 okt 2014 22:00

mensen met een witte dopkaart hebben een vrijstelling van inschrijving bij de VDAB en zijn volledig werkloos.

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk een C3.2A-werknemer. Hoe vulde je die in?

Reclame

demonen
Topic Starter

#4 , 27 okt 2014 00:18

mensen met een witte dopkaart hebben een vrijstelling van inschrijving bij de VDAB en zijn volledig werkloos.

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk een C3.2A-werknemer. Hoe vulde je die in?
Ik heb beide roosters ingevuld : bovenste rooster voor mijn hoofdberoep en tweede rooster voor mijn tweede job (vakje zwart maken op gewerkte dagen, "v" voor verlof, ...).
Bij het acv zeiden ze dat er 2 losse medewerkers 1 keer per week de betalingen van die dopkaarten komen doen en dat die systematisch enkel rooster 1 bekeken en dat er daardoor zeer veel foutieve betalingen zijn gebeurd.

JPV

#5 , 27 okt 2014 09:02

Ik zou mij beroepen op het handvest van de sociaal verzekerde:

Art. 17. (Wanneer vastgesteld wordt dat de beslissing aangetast is door een juridische of materiële vergissing, neemt de instelling van sociale zekerheid op eigen initiatief een nieuwe beslissing die uitwerking heeft op de datum waarop de verbeterde beslissing had moeten ingaan, onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake verjaring.) <W 1997-06-25/41, art. 19, 002; Inwerkingtreding : 01-01-1997>
Onverminderd de toepassing van artikel 18, heeft de nieuwe beslissing, indien de vergissing aan de instelling van sociale zekerheid te wijten is, uitwerking op de eerste dag van de maand na de kennisgeving ervan, als het recht op de prestatie kleiner is dan het aanvankelijk toegekende recht.

maw: men kan niet met terugwerkende kracht terugvorderen indien de fout bij het ACV zélf ligt en jij alles correct gedaan hebt.

jefke007

#6 , 27 okt 2014 22:36

Er zijn inderdaad ondertussen al verschillende arresten van het Grondwettelijk Hof, dat stelt als een uitbetalingsinstelling een fout maakt - en de klant heeft geen enkele fout gemaakt, dat dan het ten onrechte uitbetaald bedrag ten laste van de werkingskosten van die uitbetalingsinstelling moet gelegd worden.
De uitbetalingsinstellingen zijn daar niet happig op en doen dikwijls of hun neus bloedt, omdat ze het anders uit eigen zak moeten betalen

http://www.const-court.be/public/n/2012/2012-066n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Werkloosheid”