Tegenopzeg

michelinno
Topic Starter

Tegenopzeg

#1 , 24 feb 2008 19:41

Ik ben ontslagen met een opzegtermijn van 5 maanden ( te rekenen vanaf 01/02/2008) terwijl de wettelijke opzegtermijn door de werkgever in mijn geval 3 maanden bedraagt.
Ik heb ondertussen een andere werkaanbieding. Mijn werkgever is akkoord dat ik mijn opzegperiode niet volledig moet uitwerken. Hij accepteert een tegenopzeg die korter is dan de 2 maanden die wettelijk voor mij van toepassing zijn.

1. Wat als mijn nieuwe werkgever mij tijdens de proefperiode van 12 maanden ontslaagt ?
• Kan ik nog van een outplacementbegeleiding genieten ? Mijn vorige werkgever was van plan een concreet aanbod van outplacementbegeleiding aan te bieden binnen de 15 dagen na het einde van de arbeidsovereenkomst, dus na de 5 maanden opzegperiode.
•Vanaf wanneer heb ik recht op werkloosheidsuitkeringen ?
o Geldt er een wachtperiode voor de niet gepresteerde opzegperiode van 5 maanden bij mijn huidige werkgever ?
o Geldt er een wachtperiode in functie van de verkorte tegenopzeg ?

2. Welke formaliteiten moet ik nu vervullen om later eventuele problemen te vermijden ?
• Ik ben geen lid bij een vakbond.
• Moet ik mijn ontslag bij mijn huidige werkgever nu al melden aan de Hulpkas, RVA of VDAB

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 13 apr 2008 15:03

Ik denk dat als je een tegenopzeg geeft, de RVA gaat rekening houden met jouw tegenopzeg. Dwz dat je niet zou kunnen stempelen als je geen andere werkgever zou gevonden hebben. maar dat heb je wel en als je nieuwe baas je 20 werkdagen kan houden en hij ontslaat je dan, dan kan je mijn insziens stempelen. Maar vraag nooit geen stempelgeld aan als je niet zeker bent, want de RVA kan je dan schorsen omdat je zelf je werk opgezegd hebt.

1 gouden tip: ga gewoon naar de RVA zelf en vraag dit aan die mensen. Ze zullen je in principe de correcte info geven. Bij de Hulpkas moet je dit niet navragen, want die mannen doen er waarschijnlijk alles aan om de mensen niet teveel te helpen...

Je kan trouwens wettelijk een overeenkomst sluiten met de FRVA onder bepaalde voorwaarden. Je krijgt dan een goedkeuring van jouw dossier die ondertekent en bindend is door de inspecteur van de RVA.

Kijk maar eens op www.rva.be

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”