Ik ben ontslagen met een opzegtermijn van 5 maanden ( te rekenen vanaf 01/02/2008) terwijl de wettelijke opzegtermijn door de werkgever in mijn geval 3 maanden bedraagt.
Ik heb ondertussen een andere werkaanbieding. Mijn werkgever is akkoord dat ik mijn opzegperiode niet volledig moet uitwerken. Hij accepteert een tegenopzeg die korter is dan de 2 maanden die wettelijk voor mij van toepassing zijn.
1. Wat als mijn nieuwe werkgever mij tijdens de proefperiode van 12 maanden ontslaagt ?
• Kan ik nog van een outplacementbegeleiding genieten ? Mijn vorige werkgever was van plan een concreet aanbod van outplacementbegeleiding aan te bieden binnen de 15 dagen na het einde van de arbeidsovereenkomst, dus na de 5 maanden opzegperiode.
•Vanaf wanneer heb ik recht op werkloosheidsuitkeringen ?
o Geldt er een wachtperiode voor de niet gepresteerde opzegperiode van 5 maanden bij mijn huidige werkgever ?
o Geldt er een wachtperiode in functie van de verkorte tegenopzeg ?
2. Welke formaliteiten moet ik nu vervullen om later eventuele problemen te vermijden ?
• Ik ben geen lid bij een vakbond.
• Moet ik mijn ontslag bij mijn huidige werkgever nu al melden aan de Hulpkas, RVA of VDAB