Ik zit ergens tussen twee regels in en vind nergens een verhaal dat 100% met het mijne overeenkomt.
In 2008 ben ik afgestudeerd als professionele bachelor in een knelpuntberoep, ik heb die studies toen gevolgd met een vrijstelling volgens artikel 93. Sindsdien heb ik voltijds gewerkt, met uitzondering van 4 maanden in 2012.
Nu ben ik (sinds 01/09) opnieuw werkloos en van plan een schakeljaar te volgen om daarna een masterjaar te kunnen doen, in dezelfde studierichting (ook knelpuntberoep dus). In principe zou dit m.i. geen probleem mogen zijn, deze mogelijkheid is expliciet voorzien in de reglementering. Waarin mijn situatie verschilt is echter dat ik voor mijn bachelor ook al een C93 had, en je kan maar één keer zo een vrijstelling aanvragen. De vraag is dus hoe je dit interpreteert, als een verderzetting van mijn eerdere studies, of als een nieuwe vrijstelling.
Ook bij de RVA zijn ze blijkbaar niet zeker en krijg ik tegenstrijdige informatie van verschillende medewerkers. Een bepaalde medewerker zei ook dat dit kan indien ik ondertussen onafgebroken heb gewerkt, maar dat ze geen uitsluitsel kon geven omwille van de 4 maanden werkloosheid in 2012. Ik vind nergens een wet die hierover spreekt en vind dat ook maar een vreemde redenering.
Ik heb de RVA al een schriftelijke vraag gestuurd om zekerheid te hebben maar kreeg nog geen antwoord, navraag leerde dat dit nog wel even kan uitblijven maar ik zou me deze week echt wel moeten inschrijven aan de unief. Vandaar:
Heeft iemand ervaring met deze concrete situatie?
Is er een wet of regel die dit expliciet vermeldt?
Welke invloed hebben die 4 maanden werkloosheid juist op een vrijstelling? Waar vind ik daar meer over?
Heeft mijn huidige situatie op de arbeidsmarkt invloed op de beslissing van RVA in dit geval?
Het ziet er naar uit dat ik me zal moeten inschrijven voor ik een definitief antwoord heb van de RVA en dus zal moeten rekening houden met een eventuele weigering:
Heeft het, gezien het uit wat ik tot nu toe gelezen vooral op interpretatie aankomt, zin daartegen in beroep te gaan?
Hoe lang duurt het dan zo al voor er een uitspraak komt van de arbeidsrechtbank? Kan ik ondertussen verder studeren?
Wat indien de arbeidsrechtbank mij ongelijk geeft, kan de RVA dan bv. uitkeringen terugvorderen als ik in afwachting verder gestudeerd heb?
Alvast bedankt voor het lezen, hopelijk weet iemand raad!