Studeren & werklooshuidsuitkering (GEEN knelpuntenberoep)

Ilse_VDB
Topic Starter

Studeren & werklooshuidsuitkering (GEEN knelpuntenberoep)

#1 , 27 jul 2014 01:06

Beste,

Ik zit met een vraag, waar ik niet direct een antwoord op vind.

Ik studeer reeds 3 jaar ondertussen, een opleiding van 30 studiepunten per jaar, 1 dag in de week les en heb dit steeds proberen combineren met werken. Maar het is duidelijk geworden dat het helemaal niet makkelijk is om dit vol te houden aangezien geen enkele werkgever het apprecieert dat je studeert voor een andere functie, dan de functie die je zelf uitoefent. Dus het gevolg was dat ik ondertussen 2 keer ontslaan ben omwille van mijn studies.

Ik wist niet dat je niet meer dan 27 studiepunten mocht hebben, eer je een uitkering kon trekken. Ik had er 30 (1 vak meer dus dan mocht volgens de wet) en kreeg geen uitkering. Ben zo snel mogelijk naar ander werk beginnen zoeken en ben uitgekomen bij een interimcontract. Nu blijkt dat dit interimcontract zou eindigen eind september dit jaar. Voor mij betekent dit dus dat ik me maar kan inschrijven voor 26 studiepunten dit jaar, indien ik een uitkering zou kunnen krijgen.

Nu goed, dit zou geen probleem zijn, maar mijn probleem zit hem in het academiejaar dat daar op volgt, aangezien ik dan een stage van 6 maanden voltijds moet volgen en in een totaal zit van 60 studiepunten dat jaar. Ik heb gelezen dat ik een vrijstelling kan vragen voor een opleiding indien je 312 dagen (als ik mij niet vergis) uitkeringsgerechtigd bent. Geldt dat voor 7 dagen per week of slechts voor 5 dagen per week? (dus wordt zaterdag en zondag ook bij deze dagen aangevuld of niet?)

Zou deze vrijstelling ook gelden voor mijn stage dan? Zou dit een probleem zijn voor de RVA? En zou het een probleem zijn dat het reeds mijn 5e jaar (en laatste) is?

Ik zit wat in de knoop ermee, aangezien ik (zoals iedereen) ook mijn rekeningen moet kunnen betalen, maar ook graag mijn diploma zou willen afwerken.

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 jul 2014 07:18

werkloosheidsreglementering is in 6-dagenstelsel.

Je denkt trouwens niet logisch: het is niet zo dat je maximaal 27 studiepunten mag hebben om een uitkering te trekken, je moet wel minstens 27 studiepunten hebben om een vrijstelling te kunnen aanvragen. Heb je geen 27 studiepunten, dan kan je geen aanvraag doen voor de vrijstelling en moet je dus voltijds werk zoeken. Dit zou kunnen conflicteren met die 27 studiepunten die je volgt. Als je dan een aanvraag zou doen voor het afwerken van een vijfde jaar, zou men logischerwijs natuurlijk wel eens kijken hoe je de vorige jaren afgewerkt hebt. En dan zit je met de reglementering dat je pas uitkeringen kan krijgen indien je je wachttijd hebt gedaan naast je studies.

Momenteel is er (bij mijn weten) nog geen link tussen de databanken van de RVA en die van de opleidingsinstellingen, als jij een vrijstelling aanvraagt, krijgen ze dan natuurlijk van jou de gegevens.

Ilse_VDB
Topic Starter

#3 , 27 jul 2014 09:58

Beste JPV,

Het klopt effectief dat je niet meer dan 27 studiepunten mag hebben voor een uitkering, dat heeft de vakbond mij verteld alsook de RVA. Dus moet ik mij sowieso inschrijven voor 26 studiepunten.

De wachttijd zou normaal geen probleem mogen zijn, aangezien ik de voorbije jaren gewerkt heb. Ik ben enkel vorig jaar 4 maanden werkloos geweest.

Dus u vermoedt dat deze vrijstelling geen probleem zal zijn?

Bedankt!

Reclame

JPV

#4 , 27 jul 2014 22:32

Je begrijpt me niet: als je tegen de RVA, bij controle dispo, zegt dat je 26 studiepunten studeert, zullen ze zich serieuze twijfels stellen bij uw inspanningen om voltijds werk te zoeken. In theorie is het natuurlijk mogelijk dat u voltijds werk blijft zoeken, uw verklaring van hierboven botst daar echter mee. Daardoor kan u uw uitkeringen verliezen. U kan géén vrijstelling krijgen voor <27 studiepunten, wat de RVA verteld zal hebben is dat u gewoon geen recht heeft op een vrijstelling, dus bij >27 studiepunten én een aanvraag,deze aanvraag geweigerd zal zien.

Wachttijd begint altijd ten vroegste nadat je afgestudeerd bent (tenzij je vooraf reeds uitkeringen had).

Terug naar “Werkloosheid”