Uitschrijven bij VDAB en kindergeld

Raponsje
Topic Starter

Uitschrijven bij VDAB en kindergeld

#1 , 21 feb 2014 16:26

Beste forumbezoekers,

ik ben sinds kort student-af maar zou in september een nieuwe voltijdse opleiding beginnen.
Ondertussen sta ik ingeschreven als werkzoekende, gezien ik verkeerde in de veronderstelling dat dit verplicht was zodra ik student-af was.
Gezien ik echter in september opnieuw wil gaan studeren en ik niet in geldnood zit, heb ik momenteel geen behoefte aan een vaste of tijdelijke job.
De VDAB is hier echter niet tevreden mee en eist dat ik verscheidene interims ga uitvoeren.
Om mijn kindergeld te blijven ontvangen, zou het volgens de VDAB echter noodzakelijk zijn dat ik ingeschreven sta als werkzoekende (en dus moet solliciteren en interimjobs uitvoeren).
Ik hoorde echter recent van een vriendin dat zij ooit in een dergelijke situatie zat en zich gewoon niet ingeschreven had als werkzoekende en toch haar kindergeld nog ontving.
Weet iemand wat hier nu eigenlijk van waar is? Kan ik mij uitschrijven als werkzoekende en alsnog mijn kindergeld ontvangen? (Ik ben jonger dan 25 en werk niet tenzij af en toe met dagcontract of als vrijwilliger.)

Vriendelijke groeten,
Raponsje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 feb 2014 08:46

“Art.62... § 3. Onverminderd de bepalingen van § 1, wordt de kinderbijslag onder de door de Koning bepaalde voorwaarden verleend tot 25 jaar ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt of...§ 5. Onverminderd de bepalingen van § 1, wordt de kinderbijslag toegekend tot de leeftijd van 25 jaar ten voordele van het niet meer leerplichtige kind dat ingeschreven is als werkzoekende en studies of een leertijd beëindigd heeft; de Koning bepaalt de periode en de toekenningsvoorwaarden van deze kinderbijslag.”(19 DECEMBER 1939. -Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

‘Kan ik mij uitschrijven als werkzoekende en alsnog mijn kindergeld ontvangen? ‘

U volgt thans geen onderwijs zodat u niet onder toepassing valt van voornoemd §3.
Indien u uitgeschreven bent als als werkzoekende dan valt u evenmin onder toepassing van voornoemd §5.
Hieruit volgt dat u in dat geval geen recht hebt op kinderbijslag.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”