Werkzoekende zonder kinderopvang

pan
Topic Starter

Werkzoekende zonder kinderopvang

#1 , 10 jan 2014 01:06

Hallo,

Ik zou graag even mijn situatie schetsen want ik zie even het licht tussen de bomen niet meer:

Voorgeschiedenis:
Ik ben getrouwd met Artem een rus die nog woonachtig is in zijn thuisland Rusland. Wij waren van plan ons leven te starten in Rusland.
Toen ik in januari afreisde naar Rusland om een visumaanvraag in te dienen werd ik zwanger. (Gewild en gewenst).
Onze plannen bleven hetzelfde: Ik zou bevallen in België en afreizen naar Rusland probleem 1 was er al snel ons huwelijk is niet erkend in België.
Ons zoontje zou dus zijn achternaam niet kunnen krijgen zonder dat hij het kindje zou herkennen. Wij hadden reeds 2x een visumaanvraag ingediend en steeds afgekeurd.
In oktober bevallen en in november is mijn man dan toch in België geraakt.(En heeft hij de achternaam van de papa) Sinds de geboorte van mijn zoontje twijfelde ik enorm aan Rusland.
Het is een heel ander land, ken de taal niet en weet niets van de sociale zekerheid, medische wereld kortom: geen ideale omgeving om met een klein babytje naartoe te gaan.
Ik wil dus in België blijven.

Het probleem:
Door de plotse wijziging van situatie zit ik met een probleem: Ik ben naar de dienst van onthaalouders geweest in mijn gemeente en heb moeten waarnemen dat de eerste plaats vrijkomt mei 2014.
En de dagen waarop zij werkt (ma-do) maken het voor mij onmogelijk een job te kunnen vinden. (Een job waar je vrijdag, zaterdag en zondag niet moet werken???).
Een opvang van ma-vrij zou al moelijk zijn om een job te vinden maar niet onmogelijk. Er was nog een opvang die dan woensdag, vrijdag en zaterdag niet werkt vanaf september maar dat is hetzelfde probleem.
Je zou kunnen zeggen werk met dienstencheques. Maar de inkomsten liggen niet hoog en het werk zelf is niet gerespecteerd. Ik sta er alleen voor en zou binnenkort graag het ouderlijk huis verlaten en op eigen benen staan.
Heb al verschillende dagen op het net gekeken om fulltime te werken van thuis uit zonder succes :( Heb niks kunnen vinden. Ik heb momenteel een werkloosheidsuitkering en sta in opvolging van de RVA ik word om de zoveel maanden opgeroepen om mijn inspanningen naar werk te controleren. Maar zonder opvang kan ik dus geen werk vinden. Ik kan dus binnenkort misschien geschorst worden of mijn uitkering verliezen omdat ik al een geschorst geweest ben. (Was geschorst omdat ik mijn ontslag had gegeven bij een vorige werkgever). En zonder inkomsten kan ik mijn zoontje echt niet onderhouden :( (Met 90 euro kindergeld per maand kom ik nog niet toe om alleen al zijn voeding te betalen). Wat raden jullie aan in mijn situatie?

Kort geschetst

* Werkzoekend
* Geen kinderopvang voor een paar maanden
* Opvolging van de RVA
* Wil het ouderlijk huis verlaten, omdat de huissituatie ondragelijk is

Hopelijk kan iemand mij helpen ik zit er echt door

Groeten Pan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
El211

#2 , 27 jan 2014 23:52

U kunt vrijstelling aanvragen familiale redenen, maar de RVA zal ook u inspanning om werk te zoeken onderzoeken van voor u vrijstelling.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jan 2014 10:39

kan u met bewijzen aantonen dat u alle kinderopvangmogelijkheden hebt geprobeerd? Is het OCMW ingeschakeld om opvang te krijgen? Wat is de "ondraaglijkheid" van de huissituatie: zou OCMW gelijklopend reageren?

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”