Referteperiode werkloosheidsuitkering

Joe1
Topic Starter

Referteperiode werkloosheidsuitkering

#1 , 17 jan 2014 11:20

Hallo,

Ik kwam toevallig via Google op dit forum en heb een vraagje omtrent de werkloosheidsuitkering.
Ik heb maar 128 dagen gewerkt in de voorbije 21 maanden maar heb in totaal,zonder rekening te houden met de referteperiode, wel meer dan 312 arbeidsdagen gepresteerd. (Ter info : Ik ben 24 jaar en woon al 2 jaar alleen)
Ik had vlak na het eindigen van mijn tewerkstelling een uitkering moeten aanvragen maar ik wou dit in eerste instantie niet omdat ik vond dat ik te weinig had bijgedragen om daar recht op te mogen hebben. En ik zag het stigma daar rond ook niet echt zitten.
Dus bleef ik zoeken naar een job maar helaas zonder succes. Dit heeft een aantal maanden geduurd waardoor de spaarcentjes serieuze klappen te verwerken kregen met als uiteindelijk resultaat dat ik op het randje sta van mijn vaste kosten niet meer te kunnen betalen.
Nu zit ik dus met het probleem dat ik te lang heb gewacht om de aanvraag in te dienen waar ik binnen de referteperiode te weinig heb gewerkt.
Zijn ze bij de RVA enorm strikt in of kunnen ze uitzonderingen toestaan?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 17 jan 2014 20:16

Wanneer heb je concreet gewerkt, kan je de periodes opsommen? Heb je ooit in 18 maand 312 dagen gewerkt?

Joe1
Topic Starter

#3 , 18 jan 2014 13:21

Wanneer heb je concreet gewerkt, kan je de periodes opsommen? Heb je ooit in 18 maand 312 dagen gewerkt?

Ik heb voltijds en ononderbroken gewerkt van maart 2011 t.e.m. mei 2012. Het is tevens ook dezelfde periode waarin ik 312 dagen heb gewerkt in een periode van 18 maanden als de RVA gemiddeld 78 dagen per trimester rekent.

Reclame

JPV

#4 , 18 jan 2014 17:15

pfew... is wel al een héééééle tijd geleden.

Wat je kan doen, in volgorde:
- een brief opstellen waarin je de redenen geeft waarom je geen werkloosheidsuitkeringen wou aanvragen in mei 2012.
- een dossier opstellen (voldoende bewijzen) die aangeven dat je tussen mei 2012 en nu héél veel gesolliciteerd hebt
- via je vakbond vragen dat ze een C54 invullen ("overmacht" aanvragen) samen met je werkloosheidsaanvraag gedateerd op mei 2012, je brief en je sollicitatiedossier met de vraag naar een persoonlijk onderhoud met dienst betwiste zaken van de RVA (of met de directeur zelf).

Werkloosheidsuitkeringen tussen mei en nu zal je natuurlijk niet krijgen omdat je wss niet ingeschreven was bij de VDAB als werkzoekende (en zelfs als je dat was, doe je dan best, uit eerlijkheid, afstand, kwestie van nog een beetje goodwill van de RVA te hebben).

PM me ook eens waar je woont (gemeente).

Joe1
Topic Starter

#5 , 18 jan 2014 22:18

Ja, dat besef ik maar ik wou echt geen werkloosheidsuitkering aanvragen tenzij ik dus absoluut geen werk vond. Die tijd is helaas aangebroken.

-Dat zal ik doen.
-Zijn (een hele resem) aan e-mails voldoende als bewijs?
-Ik zal dat vragen maar weet niet zeker of ze een formulier kunnen antidateren.

Ja, uiteraard zou ik dat nooit vragen. Ik zal al meer dan blij zijn om een gewone uitkering te kunnen verkrijgen.
Dat klopt idd. Ik ben sinds oktober 2013 ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB.

PM verstuurd.

JPV

#6 , 19 jan 2014 07:39

zie PM voor een deel van het antwoord.

- Ivm e-mails: ja, kunnen voldoende zijn.
- ze moeten geen document antidateren, hoor. Ze moeteng ewoon nu een aanvraag doen met een startdatum X maand terug, dat is perfect wettelijk, maar kan even wettelijk geweigerd worden...

Terug naar “Werkloosheid”