Studio zonder domicilie, impact op werkloosheidsuitkering

lvanhoey
Topic Starter

Studio zonder domicilie, impact op werkloosheidsuitkering

#1 , 06 jan 2014 18:44

Beste

Graag antwoord op het volgende:

Ik heb onlangs een contract getekend voor een studio in het Gentse, waar ik mijn domicilie nièt kan plaatsen. Officieel sta ik nog bij mijn ouders gedomicilieerd, en dit zal dus noodgedwongen zo blijven...

De studio waarin ik zal intrekken, is immers officieel een studentenstudio.. Ik zag hier geen graten in omdat ik nog een aanvullende (niet voltijdse) therapie-opleiding volg aan de UGent. Misschien naief, maar pas later - het is allemaal nieuw voor mij - besefte ik dat dit vrij nefast kan zijn voor mijn eventuele latere werkloosheidstuitkering.

Ik werk momenteel nog voltijds met contract bepaalde duur, maar krijg weldra een halftijds contract. Ik ben dus volop op zoek naar een bijkomende halftijdse functie, maar voorlopig zonder succes.

Mijn vraag: geldt voor een werkloosheidsuitkering het adres waar men gedomicilieerd is, of het verblijfsadres? Ook is het zo dat ik feitelijk/ in de praktijk alleenwonend zal zijn - en dus volledig zelf voor mijn kosten zal instaan. Zal ik echter als samenwonend worden beschouwd omdat ik officieel bij mijn ouders gedomicilieerd sta?

Kan iemand me hierbij helpen?
Het is niet mijn bedoeling de wet te omzeilen, dan wel mijn rechten uit te pluizen.

Vriendelijke groet, alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 06 jan 2014 19:42

Beste

Graag antwoord op het volgende:

Ik heb onlangs een contract getekend voor een studio in het Gentse, waar ik mijn domicilie nièt kan plaatsen. Officieel sta ik nog bij mijn ouders gedomicilieerd, en dit zal dus noodgedwongen zo blijven...

De studio waarin ik zal intrekken, is immers officieel een studentenstudio.. Ik zag hier geen graten in omdat ik nog een aanvullende (niet voltijdse) therapie-opleiding volg aan de UGent. Misschien naief, maar pas later - het is allemaal nieuw voor mij - besefte ik dat dit vrij nefast kan zijn voor mijn eventuele latere werkloosheidstuitkering.

Ik werk momenteel nog voltijds met contract bepaalde duur, maar krijg weldra een halftijds contract. Ik ben dus volop op zoek naar een bijkomende halftijdse functie, maar voorlopig zonder succes.

Mijn vraag: geldt voor een werkloosheidsuitkering het adres waar men gedomicilieerd is, of het verblijfsadres? Ook is het zo dat ik feitelijk/ in de praktijk alleenwonend zal zijn - en dus volledig zelf voor mijn kosten zal instaan. Zal ik echter als samenwonend worden beschouwd omdat ik officieel bij mijn ouders gedomicilieerd sta?

Kan iemand me hierbij helpen?
Het is niet mijn bedoeling de wet te omzeilen, dan wel mijn rechten uit te pluizen.

Vriendelijke groet, alvast bedankt
Wat verhindert u een domicilie te.plaatsen in uw studio?

artemis

#3 , 06 jan 2014 20:12

JPV, als het met een studentencontract is kan domicilie uitgesloten zijn.

Reclame

JPV

#4 , 07 jan 2014 08:57

hoor ik vaak, maar wat dan met een kraker die zich soms wel degelijk kan domicilieren?

Vandebos

#5 , 07 jan 2014 10:43

Met een kraker is het niet zo dat er een contractuele afspraak is.

Verhuurders van studentenkoten hebben bovendien door schade en schande geleerd bij het loket bevolking op hun verhuuradressen te laten vastleggen dat er niemand kan gedomicilieerd worden zonder hun toestemming.

lvanhoey
Topic Starter

#6 , 07 jan 2014 15:39

Allen bedankt voor het antwoord.

Naar ik begrepen heb zal het alleszins problematisch zijn om de studio als domicilie te laten herkennen.

Na zelf wat opzoekwerk gedaan te hebben, denk ik dat een mogelijke oplossing kan zijn dat ik me laat inschrijven op een zogenaamd 'referentieadres' - jullie misschien meer bekend dan mezelf.

Ik ga dit eerstdaags navragen bij de stad Gent, en laat jullie iets weten.

Vriendelijke groeten

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2014 15:55

Referentieadres is i principe alleen maar om uw OFFICIËLE POST te ontvangen - u hebt op dat adres geen verdere belangen.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis

#8 , 07 jan 2014 18:08

Referentieadres is i principe alleen maar om uw OFFICIËLE POST te ontvangen - u hebt op dat adres geen verdere belangen.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt, je voldoet aan geen enkele voorwaarde om in aanmerking te komen voor een referentieadres.
Je enige alternatief is ergens te gaan huren en wonen met een contract hoofdbewoning.

JPV

#9 , 07 jan 2014 19:25

Allen bedankt voor het antwoord.

Naar ik begrepen heb zal het alleszins problematisch zijn om de studio als domicilie te laten herkennen.
wel als domicilie, niet om als alleenstaande beschouwd te worden.

Indien u volledig alleen het huishouden runt, uw verblijf daar permanent is (in het weekend niet naar huis keert), de gebruikelijke post (loonfiches, ...) daar toekomt of geadresseerd is, u geen gemeenschappelijke delen gebruikt, is er op het vlak van werkloosheidsreglementering geen probleem, enkel op het vlak van domicilie.

Franciscus

#10 , 07 jan 2014 19:42

In studentenhuizen wordt oa in Gent maar ik dacht ook in Leuven een 'lock' gezet op mogelijkheid van domicilie.
Ook de eigenaar van een studentenhuis kan dat vragen - In mijn kennissenkring hebben diegene die studentenkamers verhuren dat ook laten doen.
Dit nadat er zo'n 12 'studenten' ingeschreven waren en er in werkelijkheid maar enkele ooit een contract hadden gehad, en er nog één woonde.
Geluk bij studentencontracten van Kotweb was dat ze per academiejaar lopen en dus iedereen met een domicilie geen nieuw contract heeft gekregen.
Dat samen met een 'klapke' met de kwartierinspecteurs en probleem was opgelost, moesten wel een 18 personen schrappen.

jefke007

#11 , 08 jan 2014 06:56

Maar geen domicilie hebben kan nog wel het grootste probleem zijn, indien men sociale uitkeringen zou ontvangen.

In princiepe is het geen domicilie hebben = geen sociale uitkeringen kunnen ontvangen ( alhoewel er soms wat controverse over bestaat )

bv. een burgemeester heeft een aantal siriestrijders ambtshalve laten schrappen uit het bevolkingsregister, met als gevolg dat ze dan geen uitkeringen meer kunnen ontvangen

Franciscus

#12 , 08 jan 2014 18:08

Geen domicilie wil zeggen dat u geschrapt wordt uit de registers bevolking ergo het rijksregister en dat u de facto een niet-inwoner wordt in België net zoals elke toerist of niet ingeschreven buitenlander.
Sis kaart niet meer geldig, auto met B nummerplaat niet meer in orde en verkeersboetes onmiddellijk inbaar enz enz

Terug naar “Werkloosheid”