samenwonend met/zonder gezinslast

willou
Topic Starter

samenwonend met/zonder gezinslast

#1 , 13 nov 2013 08:57

Hallo,

Mijn partner zijn contract liep af eind augustus en hij is sindsdien werkzoekende.
Nu gaf mijn werkgever 2 weken geleden door dat hij het faillissement aan zou vragen waardoor ik ondertussen ook werkloos ben.
Ik wacht echter nog steeds op mijn C4 om mijn werkloosheidsdossier in orde te maken (dit kon 'even' duren volgens de curator).

Nu vroeg ik mij af of mijn partner en ik allebei als samenwonende beschouwd worden?
Of dat één van ons samenwonende met gezinslast is en de andere samenwonende?
We hebben samen namelijk 2 kinderen.
Of is dit niet hetzelfde als kinderen ten laste voor belastingen?

Alvast van harte bedankt voor de informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 13 nov 2013 09:26

Het feit dat je 2 kinderen hebt speelt geen enkele rol voor de werkloosheid om je als samenwonende met gezinslast te beschouwen. Kinderen hebben daar niets mee te maken.
Je wordt samenwonende met gezinslast als je partner 0 euro aan inkomsten hebt. Vanaf dat je partner een inkomen heeft (hoe gering ook) wordt je voor de werkloosheid beschouwt als
samenwonende (en zal je uitkering in de tijd zakken tot onder de 500 euro per maand).
De belastingen is iets anders.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”