Hallo allemaal,
Ik vroeg bij de RVA een vrijstelling aan voor mijn bachelor opleiding kleuteronderwijs. Ik heb reeds het 1e jaar met succes achter de rug. Daar ik mijn 1e jaar mijn studies heb gecombineerd met een job van 28u, is het hele vrijstellingsgebeuren nogal nieuw voor mij.
Toen ik de aanvraagdocumenten ging indienen bij mijn vakbond het ABVV, werd mij medegedeeld dat ´normaal´ het maandelijks toegekend bedrag van mijn uitkering werd vastgezet (ik bevindt mij nog in de eerste fase van mijn uitkering). Toen ik op de eerste schooldag in gesprek ging met één van mijn medestudenten die ook een vrijstelling heeft, werd mij iets volledig anders verteld. Na drie maanden vrijstelling zou de uitkering dalen naar het minimum bedrag dat de RVA toekent.
Dit alles bracht mij in verwarring, waarna ik opnieuw contact opnam met het ABVV. Deze konden mij echter geen antwoord bieden op mijn vraag. Ik kreeg van hen opnieuw hetzelfde antwoord, 'normaal wel'...
Daarom deze vraag aan jullie. Ik zit dus in het 2e jaar van de bachelor opleiding kleuteronderwijs. Het is de eerste maal dat ik een vrijstelling aanvraag (en de eerste keer dat ik werkloos ben). Mijn opleiding wordt aanzien als een voltijdse opleiding en omvat een knelpuntenberoep (ik volg de opleiding niet via de VDAB, ik ben zelfstandig student). Ik woon samen met mijn vriend die momenteel ook werkeloos is na een faillissement, maar daar komt binnenkort verandering in.
Hopelijk kunnen jullie mij enig antwoord bieden op mijn vragen. Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Fiefie