Vraag ivm uitkering

4ringsdude
Topic Starter

Vraag ivm uitkering

#1 , 03 sep 2013 16:54

Met de vernieuwde wetgeving gaat een uitkering om de X maanden naar beneden. Maar ik niet direct terug vinden wanneer de uitkering weer op een begin level kan komen te staan.

Ik ben mij net gaan inschrijven bij de werkloosheidskas en daar verneem ik dat ik een dag vergoeding ga krijgen die LAGER is als wat ik in februari kreeg. Ik heb 5 maand gewerkt en had tenminste verwacht minstens dezelfde dagvergoeding te krijgen als 5 maand geleden of zelfs iets meer.

Klopt het dat ik dus minder uitkering krijg dan 6 maand geleden?
Maakt het een verschil dat iemand via interim werkt op de uitkering?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 sep 2013 20:02

interim maakt op zich niets uit, het is wel het aantal dagen tewerkstelling in een referteperiode die van belang is. Een voorbeeld:

stel, je bent nog jong (<36 jaar), je hebt niet gewerkt in 2011, maar werkt voltijds in 2012. Op 1 januari heb je dan 12 maand in een referetepreiode van 18 maand gewerkt. Daardoor heb je recht op een "nieuwe" periode van uitkeringen. Je wordt 6 maand werkloos, waarna je van juli tot december 2013 werkt. Echter, daarin ben je 1 dag zonder contract (omdat er geen werk is). Op 1 januari 2014 word je opnieuw werkloos. Dan heb je in de laatste 18 maand: 6 maand vast + 6 maand MIN 1 dag gewerkt. Te weinig om een nieuwe periode te starten...

(sterk vereenvoudigd voorbeeld)

4ringsdude
Topic Starter

#3 , 06 sep 2013 17:22

Thx JPV voor de uitleg.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”