vrijstelling knelpuntenbroep

fiefie
Topic Starter

vrijstelling knelpuntenbroep

#1 , 18 jul 2013 14:12

Hallo,

Ik heb een vraag wat betreft mijn uitkering en een eventuele vrijstelling voor mijn bachelor opleiding kleuteronderwijs.

In september 2012 besloot ik om terug te gaan studeren. Van mijn 18de had ik reeds interesse voor kleuteronderwijs. Omwille van de echtscheiding van mijn ouders en hun moeilijke financiële toestand, was het voor mij niet mogelijk om verder te studeren na het behalen van mijn diploma in het secundair onderwijs. Ik ging toen opzoek naar een job en ging aan de slag in de verkoopsector.

Door de jaren heen heb ik mezelf opgewerkt van parttime verkoopster tot verantwoordelijk van de winkel. Toen ik in besloot om van start te gaan met de opleiding kleuteronderwijs, koos ik voor de arteveldehogeschool. Zij bieden de opleiding volgens een speciaal traject, het SWITCH-traject. Hierbij moet je slechts 1 dag in de week naar school (telkens op vrijdag) en valt de stage telkens op een vaste dag in de week (dit naar vrije keuze). De opleiding omvat 48 studiepunten per schooljaar (opleiding van 4jaar).

Voor mijn werkgever vormde dit in eerste instantie geen probleem. Ik deed een aanvraag voor 1/5 tijdskrediet + educatief verlof. Daar ik werkte volgens een variabel uurrooster, begon dit naar mate het schooljaar vorderde een groot probleem te vormen voor mijn werkgever. Op mijn jaarlijkse evaluatie kreeg ik echter het deksel op mijn neus en werd ik voor de keuze gesteld. Ofwel moest ik een 18u contract aanvaarden waarbij zij mij vrij konden inplannen naar hun noden of ik moest opzoek naar een nieuwe job.

Ik wist even niet goed wat te doen, maar was vooral teleurgesteld omwille van het feit dat ik 10jaar bij hun in dienst was en dat ze goed genoeg wisten wat ze aan mij hadden. Ik heb hen nooit iets geweigerd en zelfs tijdens mijn studies de keuzes gemaakt die mede in het belang stonden van mijn werkgever. Ik besloot om opzoek te gaan naar een nieuwe job. Deze vond ik al snel in een klein winkeltje, waarbij het geen enkel probleem was om op vaste dagen vrij te krijgen.

Tegen het eind van het schooljaar was ik echter uitgeblust. Ik was oververmoeid en kon het even niet meer aan. Deze moeilijke periode ging net gepaard met het moment waarop ik van start moest gaan bij mijn nieuwe werkgever. Ik was ziek in de eerste 2 weken van mijn proefperiode en werd ontslagen. Al dacht ik dat je voor ziekte nooit je ontslag kon of mocht krijgen... Daar ik minder dan 20 dagen in dienst was bij mijn nieuwe werkgever, hangt er mij een schorsing boven het hoofd en moet ik mij gaan verantwoorden bij de RVA. Omdat ik nog nooit eerder werkloos was weet ik niet goed wat ik daarvan moet verwacht...

Er werd mij door een medestudent verteld dat je voor de opleiding kleuteronderwijs een vrijstelling kan krijgen bij de RVA. Ik vraag mij af wat dit precies is en of ik hiervoor in aanmerking kan komen met mijn specifieke situatie. Ik heb reeds 1 jaar van de opleiding achter de rug, dit met positieve resultaten en een positieve eindevaluatie.

Hoe breng ik dit alles het beste aan tijdens mijn verantwoordingsgesprek bij de RVA?

Alvast bedankt!
fiefie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 19 jul 2013 22:56

waar ben je woonachtig?

j.demoor

#3 , 20 jul 2013 08:26

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘Ik was ziek in de eerste 2 weken van mijn proefperiode en werd ontslagen.’

U bent dus wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon,zodat u in principe uitkeringen kan genieten.

Echter: “Art.51.§ 1. De werknemer die werkloos is of wordt wegens omstandigheden afhankelijk van zijn wil kan uitgesloten worden van het genot van de uitkeringen overeenkomstig de artikelen 52 tot 54. Onder werkloosheid wegens omstandigheden afhankelijk van de wil van de werknemer wordt verstaan :...2° het ontslag dat het redelijke gevolg is van een foutieve houding van de werknemer...Art.52.§ 1. De werknemer die werkloos is of wordt ingevolge een ontslag in de zin van artikel 51, § 1, tweede lid, 2°, kan uitgesloten worden van het genot van de uitkeringen gedurende ten minste 4 en ten hoogste 26 weken “(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Vrijstelling van bepaalde toekenningsvoorwaarden: lees zelf art.93 en 94 inzake studies van voornoemd K.B.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JPV

#4 , 22 jul 2013 08:04

klopt niet, j.demoor, er wordt immers nog gekeken naar de vorige tewerkstelling, waar hij/zij niet onafhankelijk van zijn/haar wil is.

j.demoor

#5 , 23 jul 2013 11:33

Kan JPV ook meedelen hoe ver (aantal,tijd) nog wordt gekeken vóór de jongste tewerkstelling en VOORAL waarop dit terugkijken berust(wetgeving,rechtspraak,rechtsleer) ?
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV

#6 , 23 jul 2013 12:55

Art. 91 MB 26.11.1991 en art 133 van het KB werkloosheid.

Gezien geen onderbreking van 28 dagen, wordt er nog gekeken naar de vorige tewerkstelling

j.demoor

#7 , 25 jul 2013 09:14

“Art.133.§ 1. Een dossier bevattende een uitkeringsaanvraag en alle stukken welke de directeur nodig heeft om over het recht op uitkeringen te beslissen en het bedrag ervan te bepalen, moet bij de uitbetalingsinstelling ingediend worden door:... 2° de volledig werkloze na een onderbreking van het genot van de uitkeringen...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
“Art.91.Voor de toepassing van artikel 133, § 1, 2°, van het koninklijk besluit moet verstaan worden onder onderbreking van het genot van de uitkeringen een niet vergoede periode van 28 opeenvolgende kalenderdagen.”(26 NOVEMBER 1991. - Ministerieel besluit houdende toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering).

‘Omdat ik nog nooit eerder werkloos was weet ik niet goed wat ik daarvan moet verwachten’(Fiefie)

Mijns inziens is Fiefie dan ook GEEN ‘volledig werkloze na een ONDERBREKING van het genot van de uitkeringen‘.

JPV

#8 , 25 jul 2013 11:22

en dan zitten in alle stukken onder andere een stuk waarin hij/zij zelf ontslag nam, waardoor de RVA een probleem zal maken daarvan.

Terug naar “Werkloosheid”