2 situaties: graag advies gevraagd

hjs
Topic Starter
Berichten: 2

2 situaties: graag advies gevraagd

#1 , 27 okt 2007 12:46

Ik zal in het kort mijn situatie schetsen en zou hier graag wat advies in krijgen.

1.
Ik ben Nederlandse, 34 jaar en woon sinds enkele jaren officieel in België (ben dus geëmigreerd). In NL heb ik nooit recht gehad op een werkloosheidsuitkering, omdat de periodes die ik werkte/gewerkt heb steeds korter dan 1 jaar waren (omdat ik toen af en toe seizoenswerk in het buitenland ben gaan doen zoals EuroDisney, Club Med, ...). Wel had ik recht op een bijstandsuitkering (komt enigszins overeen met een ocmw-uitkering, maar wel hoger qua uitkering en minder strenge voorwaarden). In BE werk ik af en toe via interim en af en toe ben ik dan weer werkloos, net als in NL. Ik heb bij de RVA geprobeerd een werkloosheidsuitkering (stempelgeld) te krijgen via een C4 van het interimkantoor, maar dit werd geweigerd omdat mijn werkperiode niet lang genoeg was. Ik heb verder geen extra uitleg gekregen van de bediende bij de RVA en dit is nu zo'n 4 jaar geleden. Mijn Vlaamse partner (lat-relatie) heeft toen beslist om mij voorlopig te onderhouden met zijn salaris, wat heel gul is, totdat ik weer werk had. Heb nadien nog enkele interimbanen gehad, helaas tot nu toe elke keer zonder vast dienstverband na de interimperiode. Ik werk overigens als secretaresse. Op een dag ben ik eens bij OCMW binnengestapt, omdat mijn werkperiode sowieso steeds te kort was voor een uitkering via de RVA. OCMW zei dat ze mij wel zouden dwingen om te verhuizen naar een appt. met minder huur en om mijn auto weg te doen. Mijn partner en ik vonden dit bij het 1e gesprek nogal overweldigend overkomen (mijn huur was toen en is nu nog steeds 400 EUR, ben niet verhuisd, trouwens 3 mnd. borg is ook erg veel ineens te betalen EN mijn auto is mijn vervoermiddel, ook voor banen die verder weg gelegen zijn). Kortom, mijn partner heeft toen wederom beslist (nu een jaar geleden) om mij, zonder ocmw-uitkering, uit liefde financieel te blijven onderhouden tot telkens mijn volgende baan. Als NL-se lukt het me tot nu toe niet om een vaste baan in BE te krijgen, ook niet zonder interim. De situatie is dus nu dat ik steeds telkens ca. een half jaar werk en dan weer enkele weken/maanden zonder werk en mijn partner onderhoudt mij dan.

Mijn vraag is nu: Heb ik dan echt totaal geen recht op een uitkering van de RVA? Ook niet middels een kortingssysteem of wachtsysteem (ik zeg maar wat)? Moet ik minimaal in BE 1 jaar ergens werken, voordat ik een werkloosheidsuitkering kan aanvragen? Ik zou hier zo graag meer duidelijkheid over krijgen. Mijn partner heeft nog nooit een uitkering gehad, altijd gewerkt, dus kent het systeem van de uitkeringen hier ook niet zo goed.
En qua ocmw. Heb ik enkel recht op een ocmw-uitkering als ik een huur van minder dan 400 EUR betaal en mijn wagen wegdoe? Word ik echt gedwongen om mijn wagen weg te doen?

GRAAG NOG ADVIES OVER HET VOLGENDE:

2.
Ik heb in BE ook enkele malen parttime gewerkt gedurende een half jaar. Had ik dan eigenlijk recht gehad op een soort aanvulling via de RVA? Ik heb namelijk op hun website gezien dat je zo iets hebt als vrijwillige parttimers en onvrijwillige parttimers en dan nog een soort, en dat je dan soms recht hebt op aanvulling op het parttime loon afhankelijk van het soort parttimer. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over verschaffen? Ik pak gewoon telkens die secretaressebanen/receptionistebanen aan die ik krijgen kan, of het nou parttime of fulltime is. (ook om mijn partner telkens financieel te ontlasten)

En ook belangrijk: als ik parttime zou werken, dien ik dan ook minimaal 1 jaar te werken ivm een aanvraag voor een werkloosheidsuitkering of is die minimale periode dan langer, omdat ik minder uren doe?

Ik schrijf me elke keer weer in bij de VDAB en solliciteer via interims, VDAB en via kranten.

Met parttime werk als secretaresse kom ik gemiddeld uit op 800 tot 950 EUR netto. Ik ben een volwassen vrouw van 34 jaar en snap niet dat ik in een "modern" land als BE enkel zou kunnen leven van de financiën van mijn partner, zodra ik werkloos val. Graag advies hoe wij uit dit stramien kunnen komen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hjs
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 02 nov 2007 14:18

Heeft er dan echt niemand een reactie?

Kindred
Berichten: 6

#3 , 03 nov 2007 02:07

Beste,


1.

Om werkloosheidsuitkeringen te krijgen zal je aangezien je leeftijd OFWEL:

1 jaar gewerkt moeten hebben binnen de 18 maanden
1 jaar en half moeten gewerkt hebben binnen de 27 maanden
2 jaar gewerkt moeten hebben binnen de drie jaar.

Dus als je recent twee keer 6 maand gewerkt hebt met minder dan 6 maand onderbreking, heb je normaal recht op uitkeringen. (Dit hoeft geen 1 jaar opeenvolgend te zijn maar moet wel samen een jaar vormen binnen de 18 maand)

OCMW-regels ken ik niet.

2. De inkomensgarantieuitkering die je bedoelt voor onvrijwillig deeltijdse werknemers, kan enkel worden toegekend indien je op het ogenblik wanneer je deeltijds begint te werken, recht hebt op werkloosheidsuitkeringen.

Mvg,

Kindred

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”