Terugvordering RVA, uitkering onder bedrag leefloon

rvavraag
Topic Starter

Terugvordering RVA, uitkering onder bedrag leefloon

#1 , 26 mei 2012 15:18

Hallo, volgende situatie en vraag;

Er werd een bedrag teruggevorderd voor ontvangen uitkeringen van de RVA. Ik ontvang de minimumuitkering als alleenstaand gezinshoofd (dus gelijk aan het bedrag mocht ik een leefloon genieten van het OCMW).

De RVA houdt sinds ongeveer iets meer dan een jaar 10% in op mijn uitkering, dit ter terugbetaling van de terugvordering. Via het HVW (mijn uitbetalingsinstelling) heb ik hier ooit telefonisch bevestiging van gekregen toen ik merkte dat mijn uitkering iets lager lag), doch voor zover ik mij kan herinneren (vrij zeker) heb ik hieromtrent nooit een schriftelijke bevestiging gekregen van de RVA.

Ik verhuis anderhalve maand terug naar een ander ambtsgebied, en geef dit uiteraard door aan RVA en HVW. Bij mijn eerste uitkering merk ik dat de 10% ook gewoon weer afgehouden wordt. Doch, gisteren ontvang ik volgende brief;

Mijnheer,

Aangezien U verhuis bent naar mijn ambtsgebied, zal er voor bovenvermelde terugvordering door ons Werkloosheidsbureau verder beslag worden gelegd.

Een inhouding van 10% op te vervallen uitkeringen mag niet tot gevolg hebben, dat uw gezinsinkomen zou verlaagd worden tot een bedrag dat lager ligt dan het leefloon, bepaald bij wet van 7 augustus 1974 tot instelling van het recht op het leefloon, berekend met als basis de periode (de maand) waarop de uitkeringen waarop een inhouding wordt uitgevoerd, betrekking hebben (artikel 1410, § 4, nieuw lid van het Gerechtelijk Wetboek).

Indien de inhouding dit tot gevolg zou hebben, dient u hiervan een verklaring van het OCMW te bezorgen aan de dienst Terugvorderingen van het Werkloosheidsbureau.

Hoogachtend.

Nu mijn vraag; vanaf wanneer gaat dit precies in? Ik zal betreffende verklaring dus moeten aanvragen bij het OCMW, wacht ik best nog even om mijn stempelkaart voor mei op te sturen tot ik meer weet?

En belangrijker, zou ik de 10% die gedurende meer dan een jaar werd afgehouden kunnen terugvorderen? Ik lees in de brief 'te vervallen uitkeringen', maar hoe begrijp ik dit precies, en per slot van rekening heeft de RVA de inhouding laten ingaan zonder mij hiervan ooit schriftelijk op de hoogte te brengen.

Alvast bedankt voor eventueel advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ice

#2 , 14 jun 2012 10:24

Een inhouding van 10% op te vervallen uitkeringen mag niet tot gevolg hebben, dat uw gezinsinkomen zou verlaagd worden tot een bedrag dat lager ligt dan het leefloon, bepaald bij wet van 7 augustus 1974 tot instelling van het recht op het leefloon, berekend met als basis de periode (de maand) waarop de uitkeringen waarop een inhouding wordt uitgevoerd, betrekking hebben (artikel 1410, § 4, nieuw lid van het Gerechtelijk Wetboek).
Indien de inhouding dit tot gevolg zou hebben, dient u hiervan een verklaring van het OCMW te bezorgen aan de dienst.
Dit betekent volgens mij dat rva onterecht die 10% heeft ingehouden aangezien je daardoor een gezinsinkomen kreeg dat LAGER lag dan het leefloon.
Een verklaring van het ocmw over het bedrag v/h leefloon (is verschillend volgens gemeente bovendien) binnendoen bij die dienst Terugvorderingen van het Werkloosheidsbureau of naar een advokaat stappen…

Artis

#3 , 15 jun 2012 12:41

Dit betekent volgens mij dat rva onterecht die 10% heeft ingehouden aangezien je daardoor een gezinsinkomen kreeg dat LAGER lag dan het leefloon.
Een verklaring van het ocmw over het bedrag v/h leefloon (is verschillend volgens gemeente bovendien) binnendoen bij die dienst Terugvorderingen van het Werkloosheidsbureau of naar een advokaat stappen…
Hoe bedoel je? :?:

Reclame

rvavraag
Topic Starter

#4 , 16 jun 2012 14:35

Normaal gezien moest ik langsgaan bij het OCMW voor een attest dat aangaf dat door de inhouding van 10% mijn uitkering lager lag dan het leefloon (10% lager want ik ontvang als alleenstaande een minimum werkloosheidsuitkering = qua bedrag idem aan het leefloon; 30,23 x gemiddeld 26).

Een duidelijke mail naar het OCMW van mijn gemeente volstond echter kennelijk (het OCMW moet dit dus rechtstreeks hebben doorgegeven aan de RVA). Toevallig werd slechts een kleine week later mijn uitkering gestort, en de 10% werd reeds niet meer ingehouden. Ik belde ter informatie naar mijn uitbetalingsinstelling (HVW) waar men opmerkte dat de invordering van 10% uit mijn dossier was geschrapt.

Ik heb dus de brief dat 'de inhouding niet als gevolg mocht hebben dat mijn uitkering lager lag dan het leefloon' ontvangen door te verhuizen van provincie. De plaatselijke RVA waar ik vroeger woonde heeft hier nooit schriftelijk melding van gemaakt. Toen ik meer dan een jaar terug merkte dat mijn uitkering lager lag heb ik opgebeld naar het HVW, die mij wist te melden dat de RVA 10% inhield en dit het maximum was dat ze mochten inhouden, ik heb het dan daarbij gelaten.

Dus ja, ik heb meer dan een jaar een uitkering genoten die weliswaar 10% lager lag dan het leefloon. Toen ik naar aanleiding van de brief het RVA contacteerde zei men dat ik dat niet kon terugvorderen, immers, in de brief staat duidelijk "nog te vervallen uitkeringen".

Dus zou ik volgens sommigen die 10% van de laatste +/- 15 maanden (bruut gerekend ongeveer 15 x 75€) kunnen terugvorderen? Wil ik hier eventueel wel 'tegen borsten stoten'?

Terug naar “Werkloosheid”