Hallo, volgende situatie en vraag;
Er werd een bedrag teruggevorderd voor ontvangen uitkeringen van de RVA. Ik ontvang de minimumuitkering als alleenstaand gezinshoofd (dus gelijk aan het bedrag mocht ik een leefloon genieten van het OCMW).
De RVA houdt sinds ongeveer iets meer dan een jaar 10% in op mijn uitkering, dit ter terugbetaling van de terugvordering. Via het HVW (mijn uitbetalingsinstelling) heb ik hier ooit telefonisch bevestiging van gekregen toen ik merkte dat mijn uitkering iets lager lag), doch voor zover ik mij kan herinneren (vrij zeker) heb ik hieromtrent nooit een schriftelijke bevestiging gekregen van de RVA.
Ik verhuis anderhalve maand terug naar een ander ambtsgebied, en geef dit uiteraard door aan RVA en HVW. Bij mijn eerste uitkering merk ik dat de 10% ook gewoon weer afgehouden wordt. Doch, gisteren ontvang ik volgende brief;
Mijnheer,
Aangezien U verhuis bent naar mijn ambtsgebied, zal er voor bovenvermelde terugvordering door ons Werkloosheidsbureau verder beslag worden gelegd.
Een inhouding van 10% op te vervallen uitkeringen mag niet tot gevolg hebben, dat uw gezinsinkomen zou verlaagd worden tot een bedrag dat lager ligt dan het leefloon, bepaald bij wet van 7 augustus 1974 tot instelling van het recht op het leefloon, berekend met als basis de periode (de maand) waarop de uitkeringen waarop een inhouding wordt uitgevoerd, betrekking hebben (artikel 1410, § 4, nieuw lid van het Gerechtelijk Wetboek).
Indien de inhouding dit tot gevolg zou hebben, dient u hiervan een verklaring van het OCMW te bezorgen aan de dienst Terugvorderingen van het Werkloosheidsbureau.
Hoogachtend.
Nu mijn vraag; vanaf wanneer gaat dit precies in? Ik zal betreffende verklaring dus moeten aanvragen bij het OCMW, wacht ik best nog even om mijn stempelkaart voor mei op te sturen tot ik meer weet?
En belangrijker, zou ik de 10% die gedurende meer dan een jaar werd afgehouden kunnen terugvorderen? Ik lees in de brief 'te vervallen uitkeringen', maar hoe begrijp ik dit precies, en per slot van rekening heeft de RVA de inhouding laten ingaan zonder mij hiervan ooit schriftelijk op de hoogte te brengen.
Alvast bedankt voor eventueel advies!