zelfstandige in bijberoep

pizzaman
Topic Starter

zelfstandige in bijberoep

#1 , 21 nov 2011 12:22

beste

ik ben zelfstandige in bijberoep

als ik mijn werk verlies (voltijdse tewerkstelling, vast dienstverband)

heb ik dan recht op uitkering

zou me verbazen van niet want met ongeveer 200€ netto in bijberoep kan een mens niet leveren toch?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 21 nov 2011 12:40

wanneer voer je je bijberoep uit en welk bijberoep is het?

pizzaman
Topic Starter

#3 , 21 nov 2011 12:53

beste

ik ben bijberoep webdesigner

maakt dit verschil?

Reclame

JPV

#4 , 21 nov 2011 13:17

anders stel ik die vraag niet :p.

Sommige bijberoepen zijn immers niet cumuleerbaar met werkloosheidsuitkeringen (bvb leurder, cafébaas, DJ, ...).

De vraag naar wanneer je je bijberoep uitoefent (= contact met klanten, prospectie, telefoons beantwoorden ivm je werk, het effectieve werk zelf) is er omdat je voor elke werkdag tussen 7 & 18 uur én elke weekenddag waarop je je bijberoep uitoefent, 1 dag dop moet aanduiden als "gewerkt". Men zal daar ook op voorhand je naar vragen vanuit de RVA en dit nadien eventueel controleren (als je bvb zegt elke donderdag overdag je bijberoep uit te oefenen, zal men dit controleren of je het niet op andere dagen doet én of je die donderdag effectief ook kleurt.

Bovendien is het zo dat een groot bijberoep niet toegelaten is (omdat je dan moeilijk nog kan beweren voltijds actief naar werk te zoeken). Als je dus Microsoft én bvb Dexia tussen je klanten hebt én daarvoor facturen van 1 miljoen euro opmaakt, maar dit zogezegd in bijberoep doet, dan zal men dit niet geloven.

Als dit allemaal geen probleem is, dan zal je recht hebben op werkloosheidsuitkeringen voor de dagen waarop je overdag/in het weekend géén bijberoep uitoefent.

pizzaman
Topic Starter

#5 , 21 nov 2011 13:22

maw dus als ik elke dag mijn bijberoep uitoefen maar toch maar 200 verdien, heb ik geen recht op uitkering??

pizzaman
Topic Starter

#6 , 21 nov 2011 13:32

en als ik 1 miljoen zou verdienen is het toch geen bijberoep meer, want als je omzet boven X bedraagt, wordt je beschouwd als hoofdberoep ook al heb je een andere voltijdse baan

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2011 14:09

maw dus als ik elke dag mijn bijberoep uitoefen maar toch maar 200 verdien, heb ik geen recht op uitkering??
Je bent waarschijnlijk niet elke dag 8 uur bezig, anders zou 200 € wel héél slecht betaald zijn. Stel dat je elke dag 1,5 uur hiermee bezig bent, bundel dit werk dan op één dag en geef één dag in de week aan als gewerkt en ontvang voor de andere dagen een uitkering.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pizzaman
Topic Starter

#8 , 21 nov 2011 14:19

dat van het samenbundelen verklaart alles :)

JPV

#9 , 21 nov 2011 16:06

en als ik 1 miljoen zou verdienen is het toch geen bijberoep meer, want als je omzet boven X bedraagt, wordt je beschouwd als hoofdberoep ook al heb je een andere voltijdse baan
toon me dit eens aan? omzet zegt niks over al dan niet een inkomen hebben. Als ik 1 keer per jaar een vliegtuig verkoop, is dat een bijberoep, ook al kost dat vliegtuig 10 miljoen eurO.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 nov 2011 17:01

dat van het samenbundelen verklaart alles :)
Verklaar u nader?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

samr

#11 , 05 mar 2012 18:54

Ben je je bijberoep begonnen als je al werkloos was?

Terug naar “Werkloosheid”