Ik ben afgestudeerd in juli 2006 in het humaniora. Daarna heb ik een wachttijd gehad van 9 maanden en daarna kreeg ik voor de eerste keer een uitkering van de RVA ( zo'n kleine 400 euro ). ( ik woon nog thuis enkel bij mijn ma want mijn ouders zijn gescheiden ) Na mijn studies in het humaniora heb ik een opleiding gevolgd van 9 maanden aan de VDAB als bediende in de boekhouding. Dan heb ik constant zitten solliciteren, maar het was niet eenvoudig om aan werk te geraken aangezien ik te weinig ervaring had of de juiste diploma's niet had en met die crisis. In 2009 heb ik dan 3 maanden gewerkt als interim. En in 2011 heb ik ook 3 maanden gewerkt. Daartussen dus niet. En neem het van mij aan ik heb constant gesolliciteerd , maar ik vond geen werk. Toen dacht ik bij mezelf ik moet terug naar school. In januari 2011 ben ik dan met een opleiding begonnen als graduaat meertalig secretariaat aan de hogeschool van Gent, dit weliswaar in avondschool, zodat als ik werk moest vinden dat ik het kan combineren.
Nu hoor ik vandaag op het nieuws dat 24000 mensen die nog thuis wonen bij de ouders hun wachtuitkering verliezen indien ze 3 jaar werkloos zijn en niet 1 jaar gewerkt hebben. Dit is voor mijn ma een financiële ramp natuurlijk. Ik heb nog geen brief ontvangen van de RVA, maar ik veronderstel dat ik bij deze 24000 mensen behoor?
Nu heb ik een paar vraagjes. De RVA zegt altijd dat opleidingen volgen goed is, dit is een teken dat je vooruit wil. Ik wil uiteraard vooruit en mijn diploma halen zodat ik een goede job kan vinden.
1) Nu vraag ik me af of de RVA mijn uitkering gaat afnemen want het gaat over mensen die bij hun ouders wonen, maar geldt dit ook voor een alleenstaande moeder ( en nee ze heeft mij niet meer ten laste )? 2) En die 3 jaar werkloos zijn, bedoelen ze daarmee 3 jaar aan één stuk zonder te werken? 3) Of bedoelen ze daarmee 3 jaar opgeteld niet werken vanaf het moment dat je werkloos bent? 4) En telt die VDAB opleiding niet mee die ze misschien aftrekken van die 3 jaar niet werken? Want ik heb een opleiding van 9 maanden gedaan fulltime overdag. 5) En de uitkering die ik ontvang is dat een wachtuitkering? 6) En indien ze mijn uitkering afnemen, is er dan een andere uitkering of financiële tegemoetkoming waar ik beroep kan op doen? 7) En hoelang nemen ze dan de uitkering af of is dit permanent tot ik een job gevonden heb? 8) En als ik mijn inschrijvingsgeld moet betalen voor het volgende studiejaar, krijg ik dan wel nog een vermindering indien ik mijn uitkering kwijt ben? Want normaal krijg je een vermindering van het inschrijvingsgeld als je een document laat invullen door de VDAB en deze geeft aan de school. 9) En indien ze mijn uitkering afnemen kan ik dan mijn statuut veranderen zodat ik weer ten laste kom van mijn ma? En hoe doe ik dit dan?
Gelieve iets te laten weten
Met vriendelijke groeten
furax187