Ik ben aangegeven in 6-dagen werkweek ipv 5-dagen werkweek

daniobabe
Topic Starter

Ik ben aangegeven in 6-dagen werkweek ipv 5-dagen werkweek

#1 , 09 jan 2012 04:31

Dag allemaal,

Mijn situatie is de volgende:

Ik heb een ganse tijd wachtuitkering ontvangen.
Vanaf half 2008 tot half 2010 heb ik heel wat interims gewerkt, volgens mij voldoende om in aanmerking te komen voor werkloosheidssteun.
Daarvoor moest ik 468 arbeidsdagen gewerkt hebben in een referteperiode van 2 jaar en 3 maand (ik ben ouder dan 36).

Maar de interimkantoren hebben me gedurende lange periodes (in't totaal meer dan een jaar) foutief aangegeven bij de RSZ als dat ik gewerkt zou hebben in een 6-dagen werkweek ipv een 5-dagen werkweek. Daardoor werd mijn aantal arbeidsdagen verkeerd berekend.

Zoals op de website http://www.rva.be/frames/frameset.aspx? ... anguage=NLstaat:
RVA gaat uit van een 6-dagen arbeidsweek als je fulltime werkt van maandag tot vrijdag (tenminste als het door je werkgever is aangegeven als een 5-dagen werkweek). Maar als de werkgever dat aangeeft als zijnde een 6-dagen werkweek, dan heb je dus theoretisch maar 5/6 van die week gewerkt, en dan worden je 5 gewerkte dagen dus ook maar geteld als 5 dagen en niet als 6.

Door die foute berekening kom ik ongeveer 30 arbeidsdagen te kort, bij correcte berekenig zou ik er net voldoende hebben.

Eerst zei mijn vakbond dat ze het zouden nakijken, maar na 6 maand aan het lijntje gehouden te zijn, besefte ik dat ze er niets aan zouden doen. Na heel wat opzoekingswerk op het internet en telefoons naar de interimkantoren, RSZ en andere administratieve diensten, is het me toch gelukt om die gewerkte periodes te laten aanpassen naar een 5-dagen werkweek bij de RSZ. RSZ heeft me daar een schriftelijke bevestiging van gestuurd. Die heb ik overhandigd aan de vakbond (samen met een verklaring op eer van het interim-kantoor dat ik altijd in een 5-dagen werkweek gewerkt heb). Maar die aanpassingen kwamen niet door in het informaticasysteem van de vakbond, en ook niet bij de RVA.

De vakbond heeft bij de RVA wel een aanvraag gedaan voor herziening van mijn dossier op basis van de schriftelijke verklaringen van de RSZ en de interim-kantoren. Maar RVA heeft geantwoord: "zolang die aanpassingen niet in ons systeem zitten, kunnen wij niks doen".

Ik heb daarna nog eens naar de RSZ gebeld, en ze hebben me nogmaals bevestigd dat bij hen alles is aangepast. Dus ik zit nu volledig vast. Want de termijn van 3 maand na de beslissing van de RVA om het eventueel via de arbeidsrechtbank voor te leggen is al lang verstreken.

Wat kan ik nog doen om er voor te zorgen dat mijn aantal arbeidsdagen CORRECT wordt berekend door de RVA?

Dank bij voorbaat voor jullie antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 09 jan 2012 07:57

hoe lang is de termijn verstreken?

daniobabe
Topic Starter

#3 , 10 jan 2012 03:30

Die termijn is al iets meer dan een jaar verstreken.

Het heeft zolang geduurd door een combinatie van factoren (o.a. ook door verkeerde informatie die ik heb gekregen van de vakbond en de RVA). Als de details er toe doen, wil ik ze gerust neerschrijven, maar ik denk dat dat weinig belang of verschil maakt.

Ik ben ook al eens langs een prodeo-advokaat geweest, en hij zei me dat er niks meer aan te doen is, omdat die periode van 3 maand al verstreken is.
Ik kan me voorstellen dat het na zo'n lange tijd (dus meer dan een jaar) misschien niet meer mogelijk is het retro-actief te corrigeren (dus dat ik voor alle voorbije maanden dat ik te weinig uitkering kreeg, alsnog een bijpassing zou ontvangen), maar is het mogelijk om eventueel wel vanaf het heden een correcte uitkering te ontvangen? Hoe moet ik dat aanpakken?

Reclame

JPV

#4 , 10 jan 2012 05:36

in principe kan je altijd beweren de brief niet gekregen te hebben, gezien ze niet aangetekend is. 1 jaar is natuurlijk wel lang.

Je kan altijd een nieuwe steunaanvraag doen bij de werkloosheid op basis van de nieuwe gegevens. Tegen de weigering kan je dan beroep aantekenen.

Terug naar “Werkloosheid”