Ziekte-uitkering vs. Wacht-uitkering (RVA) vs. Alleenstaande

Tintin1988
Topic Starter

Ziekte-uitkering vs. Wacht-uitkering (RVA) vs. Alleenstaande

#1 , 15 nov 2011 05:37

Beste mensen,

ik heb een vraagje;

Stel als iemand alleen woont maar zijn/haar domicilie niet kan zetten op dat adres (bijvoorbeeld omdat het een studentenkamer is) en tevens een Wacht-uitkering van de RVA of een Ziekte-uitkering ontvangt, heeft deze persoon dan recht op een uitkering als alleenstaande of ontvangt deze een uitkering als samenwonende omdat hij of zij geen domicilie kon plaatsen op dat adres?

Met andere woorden, is het van belang voor de uitkering ontvangende dat hij of zij een domicilie "moet" kunnen plaatsen op het adres waar hij of zij woont om een uitkering te kunnen ontvangen als alleenstaande? Is het bijvoorbeeld niet voldoende als je kunt bewijzen dat je daar alleen woont (maar geen domicilie hebt)?

Ik stel deze vraag omdat ik overweeg om eventueel naar een studentenkamer of een goedkoper kamer te verhuizen.

Ik zal enorm dankbaar zijn moest iemand een duidelijk antwoord kan geven hieromtrent.

Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 15 nov 2011 12:11

voor de RVA is het werkelijke adres van belang. Echter, als je geen domicilie hebt, kan je ook geen uitkering krijgen. Fraude met domicilie is sowieso ook strafbaar.

En indien de verhuurder het te weten komt dat je daar werkelijk definitef verblijft, kan hij ook in de problemen komen...

Tintin1988
Topic Starter

#3 , 17 nov 2011 07:08

voor de RVA is het werkelijke adres van belang. Echter, als je geen domicilie hebt, kan je ook geen uitkering krijgen. Fraude met domicilie is sowieso ook strafbaar.

En indien de verhuurder het te weten komt dat je daar werkelijk definitef verblijft, kan hij ook in de problemen komen...
Neen sorry ik heb het verkeerd gevraagd;

stel als ik zou verhuizen en gaan wonen bij iemand die een groot huis heeft en ik huur bijvoorbeeld bij hem of haar een kamer en ik kan ook mijn domicilie op dat adres zetten, heb ik dan nog steeds recht op een uitkering als alleenstaande of word ik dan beschouwd als samenwonende?

Het is dus niet de bedoeling dat we gaan samenwonen of een relatie zullen hebben, het is de bedoeling dat ik daar een kamer zal huren, heb ik dan recht op een uitkering als alleenstaande of niet?

Reclame

Lightning

#4 , 17 nov 2011 07:11

U zal beschouwd worden als samenwonend.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2011 09:47

... wat logisch is, aangezien u weldegelijk samenwoont: 1 adres, 2 bewoners = samenwonen. Het is niet meer dan wiskunde, voor de administratieve diensten. Dat u in praktijk niet dezelfde kamers van de woning gebruikt, speelt geen rol. Wat u binnen de muren van een woning afspreekt, uitvoert, ... daar heeft niemand zaken mee.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#6 , 17 nov 2011 16:42

klopt. Bij niet-samenwonen moet er een aparte huishouding zijn. Dit betekent in de praktijk zaken zoals een aparte keuken, badkamer, aparte tellers, aparte ingang, brievenbus, ... (niet noodzakelijk allemaal, maar wel hoofdzakelijk alles apart). Natuurlijk moeten ook de rekeningen apart zijn, dat is vanzelfsprekend.

Tintin1988
Topic Starter

#7 , 25 nov 2011 18:08

Hey, alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Stel als ik een studentenkamer huur en ik woon er alleen, dus exact "ALLEEN", met aparte badkamer (voor mezelf) maar wel met een gemeenschappelijke keuken; heb ik dan recht op een uitkering als alleenstaande?

Gemeende groetjes

JPV

#8 , 25 nov 2011 22:07

De meeste RVA-controleurs zullen dit niet als een aparte woning beschouwen. Bovendien zullen de meeste gemeenten/politie-agenten én huiseigenaars problemen hebben met een domiciliering op dat adres. Als het huis geen meergezinswoning is, zal het in de praktijk meestal niet lukken:
Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer;

Tintin1988
Topic Starter

#9 , 26 nov 2011 14:53

Ja maar volgens de eigenaar mag ik mijn domicilie daar wel plaatsen. Bovendien heeft iedereen een aparte brievenbus.

En het kamer is geen kleine maar wel een relatief grote studentenkamer met 25 vierkante meter.

wat denken jullie???

JPV

#10 , 26 nov 2011 20:20

wat de eigenaar zegt, is niet altijd mogelijk ;). MAar gezien iedereen een aparte brievenbus heeft, is domicilie mss wel mogelijk. Informeer eens bij de gemeente :)

Terug naar “Werkloosheid”