Als zij de aangifte goed had gedaan, had hij idd dat geld niet moeten terugbetalen. MAAR: dan had de RVA ook beslist om hem geen uitkeringen toe te kennen, dus dan zat je netto nog altijd in dezelfde situatie zoals nu, je ging niks moeten terugbetalen omdat je niks gekregen hebt. (theoretisch is het wel zo dat, mocht de RVA je man wél uitkeringen toegekend had én ze wisten dat hij zaakvoerder was (maw: je man een aangifte van bijberoep had ondertekend), je man niks te verwijten viel én je het geld mocht houden, je zou dan enkel in de toekomstige tijd gestrafd worden).
Ik weet niet hoe het ACV werkt (ik werk bij de "concurrent"), maar ik versta dat ze niet geloven dat je man effectief zou gezegd hebben dat hij zaakvoerder was van een vennootschap. Dat is, alvast bij ons, voor iedereen een trigger om direct te zeggen dat je geen enkel recht op werkloosheidsuitkeringen hebt. Het is trouwens absoluut niet zeldzaam dat een boekhouder beweert dat je wél werkloosheidsuitkeringen kan krijgen. Ze kennen jammer genoeg niets van de werkloosheidsreglementering en weten meestal niet welke bijberoepen in welke situatie wél in aanmerking komen voor uitkeringen.
Er is alvast in maart geen enkele wet veranderd wat betreft de werkloosheidsreglementering van toepassing op zelfstandige/bijberoep (kan je zelf checken op
http://www.rvatech.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Ook vroeger moest je die bedragen terugbetalen.
Er lijkt me geen enkele manier te zijn om te bewijzen dat die mevrouw bewust je man in de zak zou gezet hebben. En geef toe, waarom zouden ze dat doen? Meer dan waarschijnlijk is gewoon ofwel je man ofwel die vrouw vergeten dit te noteren/te zeggen. En zelfs al zou ze het bewust gedaan hebben, dan heeft je man het nog altijd ondertekend én kan je geen schade bewijzen (je moet gewoon terugbetalen waar je sowieso geen recht op hebt als je de situatie correct aangaf). Een rechtzaak is dus zeker nutteloos.
Enneuh, nog een laatste ontgoocheling: de BVBA is voor de werkloosheidsreglementering enkel stopgezet als een attest van het sociaal secretariaat kan voorgelegd worden dat het zaakvoerderschap overgedragen is aan iemand anders of de zaak definitief stopgezet is (dus publicatie van stopzetting van BVBA in staatsblad/publicatie van overdracht van zaakvoerderschap in staatsblad.