Vrijwillig werkloos, vanaf wanneer een uitkering?

Liav
Topic Starter

Vrijwillig werkloos, vanaf wanneer een uitkering?

#1 , 27 jul 2011 15:55

Hoi allemaal,

Ik heb een aantal praktische vraagjes.
Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd, heb sindsdien 6 maanden interim gewerkt en daarna 1 jaar bij een vaste werkgever. Daar had ik een proefcontract van 1 jaar. Nu bij het aflopen van mijn proefperiode heb ik aangegeven dat ik deze niet zou willen verlengen. De redenen waren dat ik veel avondwerk heb (standaard 2 avonden, maar vaak 3 avonden) en veel weekendwerk moet doen, waar weinig tot geen recup tegenover staat. Omdat het niet mijn droomjob is, en ook geen sector waar ik in wil doorgroeien, heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt. Ik weet dat het niet verstandig is om je job op te zeggen voor je een nieuwe hebt, maar om allerlei redenen (veranderingen in mijn eigen leven en ook binnen het bedrijf waar ik voor werkte) was dit de ideale moment. Omdat ik ook nog jong ben vind ik het geen probleem om nog een tijd interim werk te doen totdat ik iets nieuws heb gevonden.
Dit is mijn laatste week, dus vanaf volgende week ben ik 'vrijwillig werkloos'. Bij de VDAB hoorde ik dat ik me zo snel mogelijk moet inschrijven bij de Hulpkas. Aangezien ik vrijwillig werkloos ben heb ik geen recht op uitkering. Moet ik mij dan toch inschrijven? Ik heb schrik dat ze me dan gaan zien als profiteur, terwijl het echt niet mijn bedoeling is om van een uitkering te gaan leven. Aan de andere kant wil ik in orde zijn.

Bedankt voor de feedback/tips!
Liav

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jul 2011 21:18

je hebt wel recht op een uitkering, tenzij de werkgever doorgeeft dat je een contractverlenging geweigerd hebt.

Schrijf je sowiseso in bij de VDAB en daarna ook bij ofwel hulpkas ofwel vakbond. Dan heb je alvast je rechten op ziekte-uitkeringen die je behoudt...

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”