Kan ik genieten van werkloosheidsuitkeringen??

toeternietoe
Topic Starter
Berichten: 28

Kan ik genieten van werkloosheidsuitkeringen??

#1 , 07 mar 2007 11:24

Ik ga het proberen kort te houden/
Ik heb steeds vrijwillig deeltijds gewerkt, met tussenpozen werkloos waarvoor ik ook vergoedingen kreeg.In 2004, ben ik gestopt met te gaan stempelen omdat wij naar het buitenland verhuisden.(zuid-amerika)
Door omstandigheden zijn we sinds augustus terug in Belgie. Vermits wij niet anders konden dan snel wat te huren via internet.. (gezin met 3 kinderen) en wij een beetje spaargeld hadden huurden wij een woning... 900 euro per maand. Mijn man vond redelijk snel werk, heeft een loon van 1300 euro netto. Ik heb tot nu toe nog niets gevonden. Te oud volgens velen ... 46 jaar voor een vrouw blijkbaar ben je afgeschreven of ze moeten je teveel betalen waarvoor ze liever een jonger iemand aanwerven.
Maar met een huishuur van 900 euro zijn we bijna aan het einde geraakt van onze spaarcenten nu en helpen ale beetjes. Kan ik bij de VDAB terecht voor werkloosheidsuitkering?? Blijkbaar is er in onze wet niet echt wat voorzien voor Belgen die terug naar hun vaderland komen wonen en het financieel niet makkelijk hebben.. Onze huisbaas heeft ook geen begrip en wil ons ons huurcontract van Drie jaar laten uitzitten.. Ik begrijp hem wel.. maar op het moment dat we huurden stonden wij echt voor een dilemma , en omdat wij ook ALLES opnieuw moesten aankopen..; mebels , kleren huisraad enz... en ik geen werk vindt is ons geld sneller aan het opraken..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 mar 2007 12:08

?Art.66.Om uitkeringen te genieten moet de werkloze zijn hoofdverblijfplaats in Belgi? hebben; hij moet bovendien effectief in Belgi? verblijven...?(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

Het niet meer voldoen aan die voorwaarde leidt m.i. enkel tot SCHORSING van de uitkeringen,voor de duur van het verblijf buiten Belgi?.Vraag dit na op de R.V.A.

Uiteraard moet u bij het terug verblijven in Belgi? ook voldoen aan de andere toekenningsvoorwaarden(=onvrijwillig zonder werk;beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt;arbeidsgeschiktheid).

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”