verplicht tot onderbreking wegens kindje

lunaatje5
Topic Starter

verplicht tot onderbreking wegens kindje

#1 , 24 okt 2006 15:28

Hoi,

Ik werd na mijn zwangerschapsverlof opgeroepen bij de vdab en moest verplicht solliciteren voor 5 fulltime jobs, toen ik zei dat ik iets deeltijds zoek en in de latere uren zodat mijn partner er dan is voor het kindje van toen 3 maand zei ze dat dat n,iet kon.

Ik kon kiezen, onderbreking aangaan voor het kindje of geschorst worden omdat ik geen opvang had voor mijn kind van 3 maand.

ik koos dus de onderbreking, blijkt nu dat ik 250 euro krijg .. daar kunnen wij helaas niet van rond komen ..

is er een andere optie?
Heb ik recht op een bestaansminimum als ik de onderbreking laat vallen of zo?

Ik ben eigenlijk niet thuis in deze wereld, iemand met dezelfde situatie ??

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 24 okt 2006 18:52

Sorry hoor lunaatje, maar mijn idee? gaan werken. Je kan altijd nu een fulltime job aannemen in de hoop zo snel mogelijk een parttime vast te krijgen.

Ik heb ook twee kleine kindjes (2,5 jaar en 5 maanden) en ben ook graag thuis voor hen maar ik verwacht niet dat men mij betaalt om thuis te zijn. Ik heb een fulltime job en wil daar ook graag een parttime van maken maar dat is niet simpel te regelen. Dus tot ik het wel geregeld heb blijf ik fulltime werken.

Er zijn trouwens toch wel heel wat parttime jobs te vinden? Misschien niet meteen conform je diploma, maar als je nu echt parttime wil werken en niet fulltime, kan je er toch wel eentje vinden, niet?

lunaatje5
Topic Starter

#3 , 24 okt 2006 20:36

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat in onze buurten geen opvangplaatsen vrij zijn ??

Wat moet ik dan ? haar de ganse dag alleen thuis laten?

Reclame

dieke

#4 , 24 okt 2006 21:02

Nee, natuurlijk niet. Maar ben je beginnen uitkijken naar opvang tijdens je zwangerschap? Ik weet dat het in sommige buurten erg lang wachten is op opvang, maar dat wil niet zeggen dat je niet moet uitkijken imo. Heb vrienden zat die in steden wonen waar opvang heel schaars is. Wachttijden tot een half jaar heb ik al zeker horen noemen. Maar ieder weet dan ook dat je zeker in die regio's al naar opvang moet beginnen zoeken als je zwanger bent.

Ik begrijp je frustratie hoor, echt wel. Wil alleen aanhalen dat je soms ook gewoon het heft in eigen handen moet nemen en niet verwachten dat de staat alles oplost, want dat doet ze dus niet. Het is echter toch nog steeds mogelijk om van 1 loon te leven, ook als je kindjes hebt. Dat zie ik rondom mij ook gebeuren. Maar dan moet je jezelf natuurlijk niet in luxe willen baden.

Nogmaals, ik snap echt waar je vandaan komt. Het is pas als je mama wordt dat je beseft dat je kindjes het belangrijkste zijn wat er is. Ik vind het ook een verscheurende keuze: luxe (ook voor hen) maar een uithuizige mama en dus naar de opvang OF een thuisblijvende mama maar minder luxe.

Er zijn zat vrouwen die geen partner hebben en wel MOETEN uit werken gaan simpelweg om brood op de plank te brengen. Dat geluk heb je dan toch, dat er nog iemand in het gezin voor de centjes zorgt.

PS Ons huis staat momenteel te koop omdat we iets goedkopers zullen kopen. Niet omdat we dit niet meer kunnen betalen, wel omdat ik minder wil gaan werken om meer bij de kindjes te kunnen zijn. Zal voor hen ook betekenen dat er een kleinere tuin is en een minder rustige buurt, maar that's life, je kan niet alles hebben/willen.

lunaatje5
Topic Starter

#5 , 24 okt 2006 21:29

Ikk wam hier pas wonen toen ik 7 maand zwanger was, daarvoor woonde ik 35 km hier vandaan .. dus wat opvang betreft moest ik op zoek in een andere buurt ..

Nu ze 6 maand is zit onze huurwoning onder de vleugels van het syndicaat en wordt het wellicht onbewoonbaar verklaard wegens nalatigheid van de huisbaas ..

Dus zelfs al vinden we nu opvang, we staan op voor een woning in een straal van 40 km rond hasselt, in het slechtste geval dus 60 km of zo hier vandaan want we wonen nu 35 km van hasselt af .

Wij willen helemaal geen luxe maar kunnen momenteel geen andere woning huren omdat we het financieel niet voor de 2de keer op 1 jaar kunnen opbrengen om de borg enz te betalen ..

Ik kan hier momenteel ook geen werk vinden gezien we niet weten waar we terecht gaan komen en ik heb geen rijbewijs.

Maar goed .. daar ging het me allemaal niet over .. onze situatie is veel ingewikkelder dan gewoon mama die niet wil werken hoor ..

Mijn vraag was gewoon of dit bedrag van 250 euro echt wel voor iedereen voldoende moet zijn? zelfs het bestaansminimum van het ocmw ligt hoger

Binnenkort staan we met ons 6 maand oud kindje dus op straat

dieke

#7 , 25 okt 2006 09:21

Het is misschien een magere hulp, maar als je het ooit nodig hebt, ik weet een goede onthaalmoeder in Hasselt (Kuringen). Ik woon op een 20-tal kilometer van Hasselt en werk in Hasselt. Mijn oudste is daar dus naar de opvang geweest. Het is een zeer flexibele opvang, je betaalt gewoon naargelang je kindje komt. En ze is ook nog eens goedkoop (12,50 euro voor een hele dag).

Over rva en ocmw ken ik te weinig. Over huurbazen te veel, ik wens je dan ook veel succes daarmee want heb er zelf ook mijn deel van ellende mee gehad vroeger.

Lex

#9 , 25 okt 2006 14:26

PS Ons huis staat momenteel te koop omdat we iets goedkopers zullen kopen. Niet omdat we dit niet meer kunnen betalen, wel omdat ik minder wil gaan werken om meer bij de kindjes te kunnen zijn. Zal voor hen ook betekenen dat er een kleinere tuin is en een minder rustige buurt, maar that's life, je kan niet alles hebben/willen.
Zo is dat: Werk om te leven, maar leef niet om te werken!

citroentje

#10 , 20 dec 2006 23:12

het ocmw zal je niet bijgeven omdat je gehuwt of samenwoont,een een leefloon bij het ocmw is geloof ik een 750 of 800 euro,dus als je loon van je man en jou inkomen niet hoger is dan dat zullen ze bijpassen anders niet.
Nog niet gedacht aan een sociale woning en als je woning onbewoonbaar verklaart wordt wie weet heb je voorrang op andere alvast sterkte en succes verhuizen is nooit niet leuk.

Terug naar “Werkloosheid”