Kan VDAB een opl.contract zomaar van 5/5 naar 4/5 veranderen

Misirlou
Topic Starter

Kan VDAB een opl.contract zomaar van 5/5 naar 4/5 veranderen

#1 , 20 jan 2010 16:34

Ik volg sinds enkele maanden een opleiding bij de VDAB. Ik heb hiervoor een opleidingscontract ondertekend, met de vermelding dat het om een fulltime opleiding ging. In de praktijk was dit anders omdat iemand van de instructoren tijdskrediet had genomen, maw: we moesten maar 4 dagen komen. Dit was echter maar tijdelijk, vanaf januari konden we gewoon weer voltijds aan de slag. Helaas helaas, begin januari wist men ons te melden dat die instructrice definitief 4/5 zou werken en een week later kwam men aandraven met een nieuw contract: eentje van 32 uur ipv 40 uur. Op de vraag of we dan geen problemen zouden krijgen met de RVA voor wie enkel een voltijdse opleiding geldt voor het behoud van het stempelgeld kregen we als antwoord dat,als dat een probleem zou zijn "we maar werk moesten zoeken" en dat "we deze opleiding dus enkel volgden voor de uitkering". Neen, ik KAN de opleiding vervolmaken juist omdat mijn uitkering dan tijdelijk niet zakt. Maar dat begrepen ze niet.... We volgen een opleiding niet om iets te leren, maar puur voor de uitkering. Soit, we worden verplicht het contract te ondertekenen. Nu is mijn vraag: kan dit zomaar? Kan men een opleidingscontract zomaar wijzigen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 jan 2010 15:29

Ook voor een ‘opleidingscontract’ geldt : “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Leg uw zaak voor aan de RVA. Indien deze aanvaardt dat de VDAB uw opleidingscontract eenzijdig kan verminderen tot 4/5 dan bent u voor 1/5 wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon. U dient dan voor dit 1/5 werk te zoeken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Ceylan

#3 , 29 sep 2010 22:56

Hallo,

Ik zit ook in een opleiding bij de vdab. Onze instructeur werkt ook 4/5de...
Nou, in mijn groep was er ook iemand die al een jaar bezig was, en plots kreeg ze minder stempelgeld vanwege verandering uren op het contract. Juist hetzelfde als bij u is gebeurd. Maar in het begin werd gezegd zolang je opleiding volgt verandert er niets aan uw stempelgeld, jij kunt er niets aan doen dat uw leerkracht niet fulltime aanwezig is, moet je dan een opleiding volgen die jou niet interesseert maar wel de hele week les krijgt. Meld dit zeker bij uw opleidingscentra en zij veranderen terug uw contract normaalgezien. De persoon uit mijn les heeft het voor mekaar gekregen, weet niet exact hoe maar jij hebt recht op uw volle stempelgeld.
Ga er zeker achterna. Misschien is het ondertussen wel terug in orde...

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”