ongeval in fout firmawagen

internetenitram
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

ongeval in fout firmawagen

#1 , 19 nov 2018 15:09

Op 27/11/2017 heb ik een ongeval gehad met mijn firmawagen, de tegenpartij was een bromfietser die licht gewond was.
Sedert 1/4/2018 ben ik niet meer in dienst van de firma waar ik werkte , ben inmiddels gepensioneerd en woon in Spanje;
Vandaag krijg ik een pro justitia en wordt ik gedagvaard om te verschijnen voor de politie rechtbank op 14/02/2019. Hier mijn vraag moet de verzekering van het bedrijf waar ik voor werkte en die de wagen leaste in dit geval bij kbc dit niet afhandelen. Of ben ik verplicht om naar België te vliegen en 14/02/2019 voor de rechtbank te verschijnen om niet bij verstek veroordeeld te worden.
Dank jullie wel voor de raad.
Martine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 nov 2018 15:22

Hebt u al eens contact opgenomen met uw vroegere werkgever, of met de verzekering?

internetenitram
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2018 15:47

Ik heb contact opgenomen met mijn ex werkgever, en wacht op zijn reactie.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2018 15:58

Wat wordt u ten laste gelegd?
U moet in ieder geval de dagvaarding overmaken aan de verzekering die de burgerlijke aansprakelijkheid van het voertuig waarmee u reed dekt.

internetenitram
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 nov 2018 16:21

onopzettelijke slagen en verwondingen en als bestuurden van een voertuig op de openbare weg die van richting verandert, nagelaten voorang te verlenen aan de bestuurders die de andere delen van de openbare weg volgen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 nov 2018 16:56

De advocaat van de verzekeringsmaatschappij kan u ter zitting vertegenwoordigen. U moet dus zelf niet aanwezig zijn.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 nov 2018 15:01

Vandaag krijg ik een pro justitia en wordt ik gedagvaard om te verschijnen voor de politie rechtbank op 14/02/2019. Hier mijn vraag moet de verzekering van het bedrijf waar ik voor werkte en die de wagen leaste in dit geval bij kbc dit niet afhandelen.
De strafvervolging is hoofdelijk : U wordt vervolgd als bestuurder.

Normaal wordt u vertegenwoordigd door de advocaat van de rechtsbijstandverzekering ten tijde van het ongeval
Ik neem aan dat uw werkgever die had bij zijn autoverzekering ...

Maar u moet dat dan wel doorgeven aan hen én vragen u te vertegenwoordigen.
Of ben ik verplicht om naar België te vliegen en 14/02/2019 voor de rechtbank te verschijnen om niet bij verstek veroordeeld te worden.
U bent niet verplicht zelf te komen, maar als u zich wil verdedigen, is het wel zeer aangeraden u dan minstens te laten vertegenwoordigen door een advocaat.

Als u regelmatig gedagvaard bent - dwz als u redelijkerwijze weet had van de dagvaarding en zitting, wat dus zo is - is er overigens géén verzets-procedure meer mogelijk na veroordeling bij verstek.
U zal dan meteen in beroep moeten als u niet akkoord kan gaan met het vonnis.

Terug naar “Arbeidsongevallen”