gehoorschade op het werk

alone
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

gehoorschade op het werk

#1 , 20 mar 2018 22:26

Even een vraagje ...ik ben 45, en werk reeds 20 jaar in een lawaaierige omgeving (enthousiast roepende en gillende kinderen).
Jaarlijks krijgen we een medisch onderzoek.
Na er al heel wat jaren te werken, kreeg ik op het medisch onderzoek te horen dat mijn gehoor toch wel wat achteruit was gegaan (enkel de hoge tonen). Dit zo een aantal jaar na elkaar, telkens hetzelfde verhaal, zonder dat er ook maar iets aan gedaan werd, tot ik in 2010 hoortoestellen moest dragen, en de arbeidsgeneesheer toen pas de opdracht gaf aan de werkgever om gehoorbescherming te voorzien. (toen ik al meer dan 50db verlies had)
In 2012 werd mijn gehoorverlies goedgekeurd als beroepsziekte, met een blijvende invaliditeit van 3%.
Sindsdien ... telkens als ik naar het medisch onderzoek ga, krijg ik te horen dat mijn gehoor zo goed als gelijk gebleven is. Dus dacht ik dat de gehoorbescherming zijn werk wel deed, hoewel ik ze heel vaak moet losdraaien om nog iets te verstaan wat er gezegd wordt.
Omdat ik toch meer en meer last kreeg om mensen nog te verstaan, van de tinnitus, hyperacusis en concentratieproblemen, diende ik een herziening in bij het fonds van beroepsziekten.
Daar kreeg ik te horen dat mijn gemiddeld gehoorverlies ondertussen 80db en 83db is!? Waarom werd hier bij de arbeidsgeneesheer niks van gezegd? Waarom heeft de preventieadviseur nooit van zich laten horen? Bij Fedris vonden ze ook een papier terug van in 2012, een verplichting naar de werkgever toe, om me uit het lawaai te halen. Maar dit formulier werd nooit verzonden omdat ik voor de overheid werk?!
Aan de overheid kunnen ze dit niet verplichten, maar waarom geven ze dan op z'n minst geen advies naar de werkgever?
Ondertussen ging ik ook terug naar de arbeidsgeneesheer, iemand in vervanging van de dokter die we normaal zien, en die vertelde me dat ze me eigenlijk al van in 2009 uit het lawaai hadden moeten halen.
Dus, samengevat:
- de werkgever gaf van in het begin geen oordoppen
- de arbeidsgeneesheer zag mijn gehoor verminderen maar deed niks
- Fedris verwittigde de werkgever niet
- de preventieadviseur blijft verdacht stil aan de zijlijn staan
En ik .... ik ga echt wel niet meer in het lawaai nu, met als gevolg dat ik mijn job niet meer kan doen ... (en me ook afvraag welk een job ik wel nog aankan, dit gehoorverlies vraagt echt wel pakken energie)
Ik moet nog afwachten hoeveel procent invaliditeit ik krijg van Fedris, maar toch al een paar vraagjes:
- mag de werkgever (de overheid dus) me een minderbetaalde job geven?
- mag de werkgever me op straat zetten als ik weiger die minderbetaalde job aan te nemen?
- heb ik geen recht op een schadevergoeding (na al die blunders?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mar 2018 09:03

Wat was uw job?

alone
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2018 10:20

op een gemeentelijke sportdienst, redden aan het zwembad plus sportles geven aan kindjes

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”