statutair ambtenaar beroepsziekte niet erkend, arbeidsrechtbank

maciato
Topic Starter
Berichten: 9

statutair ambtenaar beroepsziekte niet erkend, arbeidsrechtbank

#1 , 18 feb 2018 15:46

goede middag,

graag roep ik hulp in en probeer ik de situatie correct en bondig te schetsen

mijn man was statutair medewerker bij het havenbedrijf v Antwerpen ( begonnen aan Stad Antwerpen 1981 )
zijn medische gehoor klachten ( tinnitus is nog het ergste ) gaan terug van 1993
hij blijft, zonder 1 dag afwezig te zijn , werkzaam tot november 2013 en wordt door de onhoudbare medische en psychische situatie arbeidsongeschikt. ( ik geef even geen details over de medische toestand )
in februari 2015 schrijft de bedrijfsarts dat in zijn huidige functie of in elk andere functie geen werkhervatting mogelijk is
dossier gaat naar Medex in juli wordt mijn echtgenoot met ziektepensioen gezet en voor elke functie ongeschikt verklaard.
een dossier wordt opgestart bij het fonds der beroepsziekte echter wordt afgekeurd ( heel beknopt weergegeven )
bezwaarschrift november 2015 zonder succes, het havenhuis volgt beroepsziekten.
in april 2016 ga ik naar de arbeidsrechtbank en ik start een zaak op tegen de beslissing van het havenbedrijf en vraag om een medische expertise
ik heb geen advocaat, de vakbond waarvan mijn echtgenoot lid was van 1981 tot 2015 wou ons niet helpen ( verloren moeite, onmogelijk te winnen laat het rusten en ... we krijgen de raad om uit de vakbond te stappen en zonder iets te doen wordt mijn man geschrapt en 1 jaar vakbondsbijdrage wordt teruggestort )
ik vertegenwoordig zelf mijn echtgenoot, mijn zaak wordt aangenomen er wordt een expert aangesteld. veel tijd gaat er voorbij aangezien het havenhuis "vergeet" de consignatie te betalen aan de griffier. dit werd uiteindelijk na een aantal aanmaningen aan hun advocaat toch betaald.
de expert verklaart nu dat mijn echtgenoot wel aangetast is door een beroepsziekte aanvangsdatum ziekte 1994 datum van consolidatie 2013 en een blijvende zuiver fysieke minderwaarde 5 %. hij schrijft ook dat er wel nog mogelijkheden waren op de arbeidsmarkt. de definitieve expertise is nu in februari neergelegd bij de griffier. ( havenbedrijf heeft niet gereageerd op deze expertise, ik ben ermee akkoord gegaan )
Ik weet dat ik deze zaak terug op de rol moet zetten
vragen : hoe wordt deze 5 % berekend ? op het laatst verdiende loon dus datum van consolidatie ( plat loon zonder shift vergoeding )
of ik heb gevonden op het internet een formule jaarlijks loon x 5 % en daar 75 % van (maar plafond is 24338 euro) dit lijkt me nu heel weinig.
moet ik een aanvraag tot vaststelling doen ( dit lijkt me het simpelste ) of moet ik een verzoekschrift art 747 indienen
indien een aanvraag tot vaststelling, wat mij de gemakkelijkste weg lijkt, mag ik hierin al een aantal opmerkingen geven ? of bewaar ik die liever bij mijn pleidooi. ik veronderstel toch dat ik een pleidooi mag houden en uiteraard ga ik akkoord met de 5 % maar ik wil wel 5 % extra vragen voor de morele schade die deze plotse pensioenstelling heeft teweeggebracht maar ook de sociale beperkingen die mijn man nu heeft
en ik wil ook dat de geneeskundige kosten vergoed worden, de kosten die gemaakt zijn van 2013 tot nu heb ik netjes bijgehouden en kan ik meenemen naar de zitting is dit onredelijk ?
wat met de geneeskundige kosten die nog gaan komen ? kan ik hiervoor bv 1 % extra vragen ( ik zie het niet zitten om elk doktersbriefje naar het havenhuis door te sturen )
ik verneem ( allemaal via internet opzoekingen ) dat de arbeidsrechtbank gewoonlijk de deskundige volgt echter ik veronderstel dat de tegenpartij toch nog in beroep kan gaan ?
ik lees dat je na het eindvonnis de zaak moet laten betekenen door een deurwaarder, klopt dit ?
heb ik eigenlijk nu een advocaat nodig ? iemand vertelde me dat ik dit nooit tot een positief eind kan brengen en ik was zo trots op mezelf dat ik al zover geraakt ben.
sorry voor deze lange uitleg echter ik heb geen idee hoe ik dit nog meer kan inkorten
en alvast heel hartelijk dank voor alle raad en bijstand
mvg
F

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
maciato
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 20 feb 2018 11:14

niemand die me kan helpen ?
stel ik mijn vragen verkeerd ? ik wil ze graag herformuleren.
dank u wel

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”