arbeidsongeval, verzekering en juridische dienst vakbond tegen ons

SarahKljine
Topic Starter
Berichten: 19

arbeidsongeval, verzekering en juridische dienst vakbond tegen ons

#1 , 25 sep 2016 18:47

Mijn vriend heeft vorig jaar een zwaar arbeidsongeval gehad. Sinds 1 april is hij moeten terug vallen op de ziekenbond. 1 augustus heeft hij het werk hervat (lees nieuw werk gezocht maar niet onmiddellijk gevonden). Sinds 12 september effectief terug aan het werk.
2 weken geleden hebben wij een brief ontvangen voor een 2e gezamenlijk onderzoek tussen de verzekeringsarts en arts van de vakbond (die ons zou moeten steunen). Bij het eerste gezamenlijk onderzoek zijn wij tot de vaststelling gekomen dat die arts van de vakbond niet echt aan onze kant stond en heel goed overeen kwam met de verzekeringsarts.
Het 2e gezamenlijk onderzoek vind plaats op 26 oktober om 11u 's morgens. Ik heb laten weten aan de verzekering dat het tijdstip niet past voor ons. 1 omdat mijn vriend nog maar pas nieuw werk heeft en wij het niet echt gepast vinden dat hij hiervoor al een halve dag niet kan gaan werken, en 2 omdat ik bij ieder onderzoek ben van de verzekeringsarts (omdat wij altijd met 2 zijn die alles kunnen bevestigen wat de verzekeringsarts zegt, want ze is niet altijd even realistisch of beleefd) maar ik werk tot 12u. De verzekering zei dat de nieuwe werkgever van mijn vriend dit wel zou verstaan, en dat ik maar zelf een oplossing moet vinden met mijn werkgever om die dag te kunnen mee gaan om 11u. Ik heb geen verlof dagen meer staan, dus ik kan hiervoor geen verlof opnemen. De verzekering blijft weigeren om de afspraak te verplaatsen en neemt contact op met de vakbond.
Ik bel zelf naar de vakbond om te vragen of er nu iets verandert is, en ik krijg letterlijk onder mijn voeten van de verantwoordelijke van de juridische dienst. Wij moeten ons maar schikken naar de verzekering en de verzekeringsarts, wij hebben niets te eisen of te verlangen. Volgens hem is dit niet normaal dat er hier moeilijk word over gedaan. Maar toen ik zei dat de verzekeringsarts altijd haar afspraak verzette als het niet paste voor ons, zei hij dat hij het toch eens ging vragen om die afspraak te verplaatsen. Hij dreigde ook er mee dat wij een dagvaarding zouden krijgen als wij niet op het onderzoek aanwezig zijn. Hij verdraait alles en volgens hem willen we zelfs niet aanwezig zijn. Is dit echt zo veel gevraagd of zo onredelijk dat wij vragen om die afspraak op een ander uur te zetten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 sep 2016 23:08

Werkt u voltijds of deeltijds? Wanneer past het voor u en uw man wel?

SarahKljine
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 29 sep 2016 15:08

Werkt u voltijds of deeltijds? Wanneer past het voor u en uw man wel?
Ik werk deeltijds, mijn man voltijds, ik heb laten weten aan de vakbond dat het voor ons iedere dag in de namiddag past.
Voor mijn vriend is het geen probleem van zijn werk, en de verloren uren worden toch betaald door de verzekering.
Maar ik werk 's morgens, tot 12u. Ik heb niets meer van verlof staan, en ik kan ook niet zomaar vragen aan mijn werkgever om niet te komen werken die dag.
Dus het enige wat ik wou is dat die afspraak zou verzet worden naar ergens in de namiddag of avond. Maar blijkbaar moeten wij ons maar aanpassen aan de verzekering en verzekeringsarts. Terwijl zij daar de hele dag zit, en het voor haar eigenlijk niet uitmaakt welk uur wij komen. De arts van de vakbond zit daar ook niet alleen voor onze zaak die dag, en is waarschijnlijk ook wel een halve dag aanwezig daar.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 sep 2016 15:41

Als het voor zowel uw man, de verzekering én de arts die uw man vrijwillig kiest om bij te staan lukt, zie ik niet in welk punt u kan maken om de afspraak te verplaatsen. Indien u zich niet kan vinden in de arts die u bijstaat, zal u best een andere arts kiezen en niet eisen dat men zich naar uw agenda aanpast.

Als u zich de helft van de tijd (want enkel overdag telt) onmogelijk maakt om te komen, dan is dat idd onredelijk. In principe is het immers enkel tussen de verzekering, de arts van de vakbond en uw man dat het gaat. Als deze al elk de helft van de tijd onmogelijk zou kunnen, dan komt er nooit een afspraak mogelijk. Laat staan dat u er nog eens zich tussen wil gooien qua bepaling van data.

Uw man kan eventueel het onderzoek via een dictafoon opnemen, zodat u het achteraf kan horen.

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 okt 2016 17:37

u zou zich op zulke expertise kunnen laten bijstaan door een bijstand dokter die onafhankelijk alleen voor slachtoffers werkt. Er zijn dokters bij vakbonden die de leden verdedigen en diezelfde dag verschillende keren met de pet op van verzekeringsdokter bij dezelfde wetsdokter passeren.

U kan ook een advocaat aanstellen. Best iemand die medische discussies mee wil verdedigen. Want later komt het mogelijk voor de rechter tot diezelfde debatten over de materie van arbeidsongeschiktheid.

Terug naar “Arbeidsongevallen”