uitkering beroepsziekte en cumulatie

nancyEUL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

uitkering beroepsziekte en cumulatie

#1 , 04 jul 2016 14:04

Na 37jaar werkzaam geweest te zijn als plaatslager, waarbij reeds vanaf 30jarige leeftijd rugproblemen (hernia...enz).
.....ik kort nu mijn verhaal even in om tot mijn vraag te komen

In 2010 kreeg ik door mijn rugproblemen een "dropvoet"...welk een 4e rugoperatie tot gevolg had.
Omdat de dropvoet blijvend letsel bleek heb ik op aanraden van mijn arbeidsgeneesheer een aanvraag tot schadeloosstelling bij het fonds van beroepsziekten ingediend code 160503 (Mono- of polyradiculair syndroom).
Het FBZ weigerde in 1e instatie te erkennen, maar na een procedure voor de arbeidsrechtbank werd tot de volgende conclusie gekomen:

De aanvangsdatum van deze beroepsziekte wordt vastgesteld op 27/12/2010. De perioden van tijdelijke arbeidsongeschiktheid worden als volgt bepaald: 100 % van 27/12/2010 tot 31/08/2011
De datum van consolidatie der letsels wordt vastgesteld op 01/09/2011.
De graad van blijvende fysieke minderwaarde wordt bepaald op 25 %.
Deze fysieke minderwaarde wordt toegekend in verband met de sequelen van de laminectomie, namelijk de persisterende dropvoet.
Rekening houdend met de fysische ongeschiktheid, de leeftijd, vakkundigheid, de
mogelijkheid van aanpassing en omscholing en het concurrentievermogen op de algemene
arbeidsmarkt meen ik dat de graad van blijvende arbeidsongeschiktheid eveneens op 25% kan worden geraamd.

Op consolidatiedatum 01/09/2011 ging ik weer aan het werk (met de dropvoet).
Op 12/02/2012 werd ik ontslagen om medische redenen en kwam ik weer in ziekenkas terecht (nu inmiddels invaliditeit).
Vorige maand keerde het FBZ het volledige bedrag (na consolidatie) aan de mutualiteit uit (omdat ze dit terugvorderden).
Nu vroeg ik me af...De vergoeding "na consolidatie" betreft toch een jaarlijkse rente-uitkering (maandelijks uitbetaald) voor een "blijvend fysiek letsel".
Mag de ziekenkas dit bedrag in aanmerking nemen voor terugvordering? ....Ook voor de toekomst ...Ik zou nu maandelijks 621€ krijgen van het FBZ (= 25% voor het blijvend letsel) en de mutualiteit past 340€ (=16€ per dag) bij, zodat ik hetzelfde inkomen heb dan voorheen (ze passen hier subrogatie of cumul?? toe). Is dit een juiste werkwijze van de mutualiteit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2016 13:27

elk ziekenfonds heeft een sociale dienst om dit voor u uit te zoeken.

via het loonsecretariaat werkgever wordt u mogelijk ook geholpen.

Er is volgens mij een ambulante adviseur beroepsziekten of een ombudsdienst voor vragen.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”