Controlearts

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

Controlearts

#1 , 17 mei 2016 17:14

Verleden week ben ik een paar dagen ziek geweest.

Nu vandaag (dinsdag) leeg ik de brievenbus.Daar is een brief bij dat er een controlearts is langs geweest de vrijdag voordien rondom 16.00!!.
Omdat het Maandag een feestdag was werd de brievenbus logischer wijze niet geleegd .
Op deze brief staat vermeld dat ik me die bewuste vrijdag moest aanmelden op zijn praktijk om 19.00.
Echter heb ik de brief niet gelezen tot de eerst volgende werkdag(vandaag dinsdag).
Ik meld dit aan mijn werk,echter stellen zij mij in gebreke...Kan dit zomaar?

.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 17 mei 2016 19:01

U wordt geacht de brievenbus regelmatig na te kijken bij ziekte. Nu zou men kunnen zeggen dat u niet wou meewerken aan de controle.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 mei 2016 20:23

Mocht je van uw huisarts de woning wel verlaten? Gezien de controlearts vrijdag rond 1600 Hr bij u is geweest, en er u niet aantrof, was je niet thuis. Voor een controlearts een teken dat je niet, of althans niet ernstig ziek was en het huis wel kon verlaten.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 17 mei 2016 22:03

op de ziektebriefjes van de Overheid dient de arts te vermelden of de patient al dan niet het huis mag verlaten.
en ja, wat nu? stel dat de patient het recht had om de woning te verlaten, moet hij dat tegen 16u terugkeren om zijn brievenbus te checken?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 18 mei 2016 09:32

Mocht je van uw huisarts de woning wel verlaten? Gezien de controlearts vrijdag rond 1600 Hr bij u is geweest, en er u niet aantrof, was je niet thuis. Voor een controlearts een teken dat je niet, of althans niet ernstig ziek was en het huis wel kon verlaten.
Zelfs dan nog... Als ik ziek ben, en ik lig in een heel diepe slaap, hoor ik de deurbel niet altijd.
Dit om maar even een voorbeeld te geven dat je niet altijd buiten hoeft te zijn als er iemand beweert dat je niet open doet.

Informatie voor de TS:

In geval van afwezigheid en wanneer je de toelating kreeg van je behandelend arts om de woonst te verlaten, zal je een uitnodiging krijgen van de controledokter om je spoedig bij hem/haar te melden.
Ga je hier niet op in en kan je werkgever aantonen dat de controle bewust verhinderd werd, dan moet deze het gewaarborgd loon vanaf het begin van de ongeschiktheid niet meer betalen. Het principe van goede trouw tussen werknemer en werkgever is dan immers geschonden.
Echter, op basis van het attest van je behandelend arts ben je nog steeds gerechtvaardigd afwezig. Je werkgever zal je een waarschuwingsbrief sturen waarin hij/zij je gedrag aan de kaak stelt.
Ook op zon- en feestdagen kan een controle plaatsvinden, indien het medisch attest zich zover uitstrekt. Controles gebeuren tussen 08u00 en 20u00.

Dus: ja, je bent in fout. Als je ziek bent, iedere avond de brievenbus controleren, zelfs in het weekend.
Maar de werkgever kan je loon niet inhouden, tenzij zij kunnen bewijzen dat je de controle bewust geweigerd hebt. Met je melding heb je juist aangetoond dat je dit niet moedwillig gedaan hebt, dus hier zit je goed.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 mei 2016 09:34

Werkgever kan perfect je loon inhouden tot op moment van het bezoek aan een controlearts.

Controlearts gaf véél te weinig tijd om zich te melden (op 3 uur kan je dat niet verwcahten), maar langs de andere kant had de OP gisterenochtend direct naar die dokter moeten gaan.

jef007
Berichten: 1679

#7 , 19 mei 2016 10:54

hm, aan de hand van de voorbeelden, rammelt de wetgeving/onderrichtingen toch aan alle kanten

Terug naar “Arbeidsongevallen”