arbeidsongeval ziekenhuisafspraak tijdens werkuren

Evolv
Topic Starter
Berichten: 15

arbeidsongeval ziekenhuisafspraak tijdens werkuren

#1 , 07 mar 2016 10:29

Hallo,

Een aantal weken geleden heb ik een motorongeval gehad op weg naar het werk. Nu ben ik terug aan het werk maar heb nog een afspraak in het ziekenhuis voor een scan ivm het arbeidsongeval. Die afspraak had ik gemaakt tijdens ik nog ziek thuis was van het ongeval. De afspraak van de scan kon toen pas een maand later gebeuren. Dus nu is dit onderzoek om 13u in het ziekenhuis. Ben ik heel die dag thuis? Mijn werkuren zijn van 7 tot 15.30.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 07 mar 2016 11:31

Ik weet niet je werkgever de werkuren in plant, maar weet dat een onderzoek in een ziekenhuis op zich niet als ziekte-tijd aanzien wordt.
Als je werkgever per uur rekent, ben je beter om 's ochtends te gaan werken.
Is dit per dag, dan kun je de dag thuisblijven, met (onbetaald) verlof.

In mijn geval (waarbij ik niet weet of dit kan in uw geval) zou ik met m'n werkgever overeenkomen dat ik werk tot 12u.
Daarna neem ik middagpauze, om aansluitend naar het ziekenhuis te gaan.
Ben ik buiten voor 14u, dan ga ik terug voor de rest van de werkdag (en heb ik een lange middagpauze genomen).
Is het later, dan is het de moeite niet meer om terug te gaan (omdat je werkdag eindigt om 15u30).
Maar zoals ik zeg: ik heb geen idee of dit kan in jouw sector en/of in overleg met je werkgever.

Evolv
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 08 mar 2016 08:58

Dit is van een arbeidsongeval dus dit is sowieso betaald. De vraag is alleen heb ik recht op die dag hele dag of niet.

Mvg

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 08 mar 2016 09:18

Zoals ik al zei: dit valt in je eigen tijd, niet in de tijd van je werkgever, noch in ziekte-tijd.

In principe heb je recht op je tijd in je ziekenhuis + je verplaatsing van en naar het werk, en dit allemaal onbetaald.
Dit dient gestaafd te worden met een attest dat je krijgt na je scan (wel zelf aan te vragen).

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 08 mar 2016 09:20

ik denk het beste is om in overleg met de werkgever de uren die ge nodig hebt voor het onderzoek (en om daar te geraken) als "ziekenverlof" te nemen, beetje water bij de wijn doen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 mar 2016 21:39

Zoals ik al zei: dit valt in je eigen tijd, niet in de tijd van je werkgever, noch in ziekte-tijd.

In principe heb je recht op je tijd in je ziekenhuis + je verplaatsing van en naar het werk, en dit allemaal onbetaald.
Dit dient gestaafd te worden met een attest dat je krijgt na je scan (wel zelf aan te vragen).
het gaat hier om een arbeidsongeval, de arbeidsongevallenverzekering zal het loonverlies dus betalen.

Overleg met je werkgever of je nog het werk kan aanvatten voor/na de afspraak. Indien wel, moet je dat doen. indien niet, vraag een attest en stuur dit op voorhand op naar de verzekering.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 10 mar 2016 09:07

Zoals ik al zei: dit valt in je eigen tijd, niet in de tijd van je werkgever, noch in ziekte-tijd.

In principe heb je recht op je tijd in je ziekenhuis + je verplaatsing van en naar het werk, en dit allemaal onbetaald.
Dit dient gestaafd te worden met een attest dat je krijgt na je scan (wel zelf aan te vragen).
het gaat hier om een arbeidsongeval, de arbeidsongevallenverzekering zal het loonverlies dus betalen.

Overleg met je werkgever of je nog het werk kan aanvatten voor/na de afspraak. Indien wel, moet je dat doen. indien niet, vraag een attest en stuur dit op voorhand op naar de verzekering.
Maar dat is in overleg met de verzekering, en niet met de werkgever.
Voor de werkgever zijn dit onbetaalde uren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 10 mar 2016 10:05

Zoals ik al zei: dit valt in je eigen tijd, niet in de tijd van je werkgever, noch in ziekte-tijd.

In principe heb je recht op je tijd in je ziekenhuis + je verplaatsing van en naar het werk, en dit allemaal onbetaald.
Dit dient gestaafd te worden met een attest dat je krijgt na je scan (wel zelf aan te vragen).
het gaat hier om een arbeidsongeval, de arbeidsongevallenverzekering zal het loonverlies dus betalen.

Overleg met je werkgever of je nog het werk kan aanvatten voor/na de afspraak. Indien wel, moet je dat doen. indien niet, vraag een attest en stuur dit op voorhand op naar de verzekering.
Maar dat is in overleg met de verzekering, en niet met de werkgever.
Voor de werkgever zijn dit onbetaalde uren.
onbetaald voor de werkgever, maar niet "in je eigen tijd" voor de werkgever. Deze uren mogen niet als 'onbetaald' (=toegestaan afwezig) geregistreerd staan, maar moeten geregistreerd staan als arbeidsongeval (wss arbeidsongeval > 1 maand).

Deze dagen zijn immers, itt tot toegestane afwezigheid, gelijkgesteld met werk, wat o.a. voor vakantiegeld, pensioen, werkloosheid, ...

Terug naar “Arbeidsongevallen”