Uitbetaling arbeidsongeval tijdens pensioen

Roemers
Topic Starter
Berichten: 4

Uitbetaling arbeidsongeval tijdens pensioen

#1 , 14 jan 2016 15:32

Beste,
Ik heb een arbeidsongeval gehad op 5 mei 2012.
Op 1 april 2014 ben ik met pensioen gegaan. 43 jaar dienst , zwaar werk.
Mijn vraag,
Waarom krijg ik tijdens mijn pensioen slecht +/- 1/5 van het geen ik ontvangen heb tijdens mijn arbeidsperiode. De last en miserie blijft en alle 2 jaar op controle alsof na een amputatie dit nog zou kunnen aangroeien. Het ontvangen bedrag moet dan nog eens aangegeven worden aan de belastingen. Hierdoor blijft er net veel meer over. Waar zijn we in Belgie mee bezig???
Alvast bedankt voor je reactie.

R F

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jan 2016 15:50

welk percentage arbeidsongeschiktheid had u?

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 14 jan 2016 15:54

Ik geloof dat je na 3 (?) keer onderzoek een attest voor onbepaalde duur krijgt. Akkoord dat dit in uw geval nogal slecht overkomt, maar men moet iedereen gelijk behandelen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 jan 2016 15:59

Ik geloof dat je na 3 (?) keer onderzoek een attest voor onbepaalde duur krijgt. Akkoord dat dit in uw geval nogal slecht overkomt, maar men moet iedereen gelijk behandelen.
bovendien is een amputatie niet voor iedereen met dezelfde gevolgen, dus ook niet altijd met dezelfde ongeschiktheid.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 jan 2016 16:32

Heb dat ook voorgehad, en ontving hierover volgende schrijven van het Fond voor arbeidsongevallen (dd sept 2009)
Het KB van 12 decmber 2006 tot uitvoering van art 42 bis van de AOW beperkt de cumulatie van arbeidsongevallenprestaties en rust-en overlevingspensioenen .
Dat betekend dat de berekening van uw arbeidsongevallenuitkerring herzien moet worden
Vooraleer u met pensioen ging, had u recht op een rente en een bijslag. Vanaf het begin van uw pensioen hebt u recht op een maximumbedrag. Dit wordt forfaitair vasrgesteld volgens uw invaliditeitsgraad.

Bij mij is de uitbetaling met meer 2/3 gezakt, van ongeveer 1000 € per trimester naar minder dan 300 € per trimester

Ben in beroep gegaan bij de arbeidsrechtbank, maar geen gelijk gekregen. Wet is de wet :evil:

Roemers
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 14 jan 2016 16:48

welk percentage arbeidsongeschiktheid had u?
7 % ongeschikheid

Roemers
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 14 jan 2016 16:52

welk percentage arbeidsongeschiktheid had u?
7 % ongeschikheid
mee akkoord ge gaan omdat de dienstdoende dokter van de verzekering zei als ge naar de rechtbank stapt krijg je helemaal niets
Zo werken de verzekeringen op kosten van de ongelukkige.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 14 jan 2016 17:00

als de bakker zegt: geef me 10 euro of ge krijgt geen brood vandaag. Doe je dat dan ook? Wel, dat had je ook niet moeten doen nu. Een vakbond of advocaat (of hier) ging je kunnen zeggen dat dat dreigement op niks slaat.

Sowieso moet ELK akkoord ivm arbeidsongeschiktheid gecontroleerd worden door een arts van je eigen keuze. indien dit niet gedaan zou zijn, kan er geen akkoord zijjn over die 7%. Bent u met andere woorden naar een eigen arts geweest?

Roemers
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 14 jan 2016 17:35

De uitspraak van de dienstdoende dokter van de verzekering is gebeurd net voor ik al met pensioen was, hij wist dat ik toch niet veel zou krijgen na mijn pensioen , van daar

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 14 jan 2016 20:58

De uitspraak van de dienstdoende dokter van de verzekering is gebeurd net voor ik al met pensioen was, hij wist dat ik toch niet veel zou krijgen na mijn pensioen , van daar
het percentage dat je na je pensioen krijgt, hangt evengoed af van het percentage dat je voor je pensioen krijgt.

Terug naar “Arbeidsongevallen”