Dringend medische hulpverlening bevoegdheden in burger

Wesleydp
Topic Starter
Berichten: 1

Dringend medische hulpverlening bevoegdheden in burger

#1 , 31 dec 2015 00:30

Beste,

Ik heb een 2 casussen.
casus 1

Ik ben vrijwillige hulpverlener ambulancier in de dringend geneeskundige hulpverlening (=DGH) (112-circuit)

Zaterdagnacht 04:00 rijd ik als burger langs een ongeval met gekwetsten en heb materiaal in mijn voertuig zitten dat gebruikt wordt in de DGH
Ik verleen dan ook de patient DGH binnen de bevoegdheid als Hulpverlener-Ambulancier
Ik ben dan niet in loondienst bij mijn werkgever

Nu las ik dat je in theorie kan vervolgd worden voor het uitvoeren van de medische handelingen die binnen de bevoegdheid van de hulpverlener-ambulancier liggen als je die functie op het moment van het gebeuren niet uitoefent. (Dus niet in opdracht van het HC 112)


Klopt dat?

Casus 2

Ik heb het brevet hulpverlener-ambulancier en sta op een op een EHBO-stand in functie als hulpverlener bij het rode kruis van een manifestatie
Ik beman op dat moment geen ziekenwagen op het 112-circuit
Heb ik dan dezelfde bevoegdheid als er een ziekenwagen 112 moet tussenkomen tijdens die manifestatie als de ambulanciers die ter plaatse komen met een ziekenwagen?
Of vervalt het brevet, en zak ik 1 functie lager binnen deze dienst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 31 dec 2015 10:05

Ik denk dat het zo niet geinterpreteerd wordt als alles goed gaat. Immers: je verleent de nodige zorgen en mensen worden gered. Je zaegt zelf dat je gelzezen hebt dat "in theorie....." Wel ik vermoed dat dit wil zeggen dat, indien het fout afloopt met de gekwetsten en men nagaat wat de oorzaak zou kunnen zijn en het blijkt dat er verband is met de handelingen die je stelde zonder in functie te zijn, de gekwetste je op die basis aansprakelijk kan stellen. Maar in de praktijk lijkt me het omgekeerde eerder het geval: dat je als "kundige" niet de levensreddende zorgen zou toedienen (die je wél kan verrichten) maar die je niet zou toepassen omdat je op dat ogenblik niet in funcite bent. Ik vermoed dat je dat echt best eens met je oversten bespreekt. Want het is zoals je zel zegt waarschijnlijk "in theorie" zo.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 01 jan 2016 01:28

als vaste collega op de 100 ziekenwagen in het antwerpse kan ik zeggen dat ge u daar niets van moet aantrekken

als ge stopt als burger bij een vko en ge helpt het so met het materiaal dat ge bij hebt, dan doet ge dit als burger met de nodige kennis hiervan.

als ge hulp bied tijdens een evenement bij een zwaar incident waar een 100 ziekenwagen voor nodig is, zal niemand daar iets van zeggen.


alhoewel ge dan niet in beide gevallen niet in opdracht van het FOD volksgezondheid werkt, zijde als "burger" wel verplicht om bij incidenten de nodige zorgen te verlenen, zoals een leek bv al voldoende kan doen door de 100 te bellen of de reanimatie te starten.

als ge in opdracht van de FOD volksgezondheid uitrijd; dan krijgt ge inderdaad bepaalde "bevoegdheden" die ge als gewone burger niet krijgt zoals sneller rijden als toegelaten . . .

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”