Arbeidsongeval cumul pensioen

johnnydevos
Topic Starter
Berichten: 3

Arbeidsongeval cumul pensioen

#1 , 21 apr 2015 16:32

Sinds enkele jaren ontvang ik na een werkongeval bovenop mijn wedde een ongevallenrente.
Deze rente, 40 % is toegekend door medex maar gezien ik nog steeds een wedde trek teruggebracht op 25 %
Nu 1 juni 2015 ga ik officiel op rustpensioen. Normaal wordt de rente dan voor de volle 40 % uitbetaald.
Blijkbaar is er een grens gesteld op het gecumuleerde bedrag pensioen- rente, zijnde de laatste bezoldiging die men ontvangen heeft.
Gaat dit om de bruto of netto bezoldiging of is er nog een andere regeling, ik meen te weten dat er hieromtrent een aantal afspraken gemaakt zijn in 2014

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 apr 2015 16:50

Vergeet niet dat de rente bij oppensioenstelling voor een belangrijk deel wordt verminderd. Bij KB van 12 december 2006 tot uitvoering van art 42 bis van de AOW, beperkt de cumulatie van AO en rust en overlevingspensioen.
Dat betekend dat een bekering van uw uitkering zal herzien worden, en merkelijk dalen.

johnnydevos
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 apr 2015 14:04

Deze wet spreekt over een maximum cumul ten belope van van de laatste bruto bezoldiging, als ik dan reken wat mijn laatste bruto wedde was zal de rente zeker niet zakken
Als het slachtoffer zijn ambt neerlegt en een rustpensioen (overheidssector) krijgt, kan de rente met het pensioen alleen worden gecumuleerd tot 100% van de laatste bezoldiging. De rente wordt in voorkomend geval tot het juiste bedrag verminderd (art.7 wet).

Dit betekent dat de rente en het rustpensioen samen niet meer mogen bedragen dan de laatste bruto-bezoldiging.


datum laatste wijziging: 30/03/2012 inhoudstafel
Wet betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”