Wie onderzoekt of er een aansprakelijke derde is?

kickasss
Topic Starter
Berichten: 7

Wie onderzoekt of er een aansprakelijke derde is?

#1 , 15 apr 2015 16:26

Beste,

een maand geleden heb ik een ongeval gehad op het werk waardoor ik aan mijn pink,ringvinger en middelvinger aan mijn rechter hand een kootje heb moeten laten amputeren. Het arbeidsongeval is aanvaard door de verzekering maar wie kan er nagaan of er ook derde aansprakelijk is die mij bijkomend kan vergoeden? Vakbond, advocaat, ...??

alvast bedankt voor jullie reactie

jonathan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 15 apr 2015 18:04

Hoe is het ongeval gebeurd?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

kickasss
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 16 apr 2015 09:52

Ik ben met mijn hand in een machine terechtgekomen.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 16 apr 2015 09:58

Laat dat maar over aan de arbeidsverzekering.
Zij gaan niet nalaten de arbeidsinspectie te contacteren wanneer ze onveilige situaties vermoeden.

Belangrijkste in dit geval is niet te snel tekenen om 'genezen' verklaard te worden. Zelfs als de wonden genezen zijn.
Je weet nooit welke extra ongemakken later nog aan het licht komen.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 16 apr 2015 13:55

Wie zou u daarvoor bijkomend aansprakelijk willen stellen? Want uw werkgever geniet principieel immuniteit.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

kickasss
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 21 apr 2015 20:28

Ik ben ad interim tewerkgesteld bij een houthandel.
De houthandel geniet niet van immuniteit dacht ik. Het interimkantoor wel.
Echter als ik de houthandel wil aanklagen en ik verlies ben ik een grote som geld kwijt aan advocaten. Daarom zou ik moeten weten of er iemand is die dit kan onderzoeken voor ik naar de rechtbank stap met een advocaat...

giserke
Berichten: 2434

#7 , 22 apr 2015 00:07

Jij hebt geen contract met de houthandel, wel met het interimkantoor. Het interimkantoor is uw werkgever.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 apr 2015 11:07

Best alles laten afhandelen door de verzekering van uw werkgever. Daar tussendoor een andere procedure gaan voeren zal allen maar veel geld en veel tijd kosten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 22 apr 2015 11:13

Kan je fouten aantonen van de gebruiker (houthandelaar)? Zijn er kosten die de verzekering niet vergoed?

kickasss
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 22 apr 2015 12:35

De vergoeding is tweedeling - > ongevallenverzekering vergoed medische kosten, loon, en stort jaarlijks een bedrag ivm invaliditeit
- > via algemeen recht kan ik een 'derde' in fout voor de rechter dagen voor morele schade, huishoudelijke schade economische schade, ...
Maar voor het algemeen recht moet ik zeker zijn dat deze 'derde' wel degelijk in fout was, anders zijn de gerechtelijke kosten allemaal voor mij. Maar ik weet niet wie dit kan onderzoeken voor mij...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 22 apr 2015 15:47

De rechtbank

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 22 apr 2015 17:57

De rechtbank onderzoekt niet, maar oordeelt. De argumenten moet je zelf geven en de onderzoeksdaden meestal ook tenzij er strafrechterlijk onderzoek is.

kickasss
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 27 apr 2015 21:26

Indien ik het via de rechtbank wil doen. Is er dan een maximale periode waarin ik deze moet aanklagen? Of mag dit tot jaren na de gebeurtenissen?

Terug naar “Arbeidsongevallen”