Auto-ongeval - Wiplash - Verzekering stopt tussenkomt

PhilippeM
Topic Starter
Berichten: 1

Auto-ongeval - Wiplash - Verzekering stopt tussenkomt

#1 , 19 dec 2014 20:20

Hallo,

De impact van mijn arbeidsongeval een jaar geleden is een stuk minder erg dan wat ik hier allemaal lees, maar toch met blijvende last.
Ik had graag jullie hulp om te weten wat ik moet doen met de brief die ik van de arbeidsverzekering gekregen heb.

Ik heb vandaag een brief gekregen dat de arbeidsverzekering mijn laatste kinesitherapiesessies en doktersbezoek niet meer zal terugbetalen gezien hun dokter van mening is dat die niets te maken hebben met het arbeidsongeval dat ik gehad heb. Uiteraard ben ik niet 's avonds voor mijn plezier naar de kinesist gegaan maar anderzijds heb ik ook geen probleem als ik de laatste sessies zelf moet betalen. Mij gaat het nu vooral over de manier waarop de arbeidsverzekering haar beslissing geformuleerd heeft en of/hoe ik hierop moet reageren.

Historiek :
Ongeveer een jaar geleden werd ik op de weg woon-werkverkeer op de snelweg achteraan aangereden door iemand die op het laatste moment nog in volle vaart de afrit wou nemen, met een wiplash als gevolg.

Ik ben maar 2 dagen werkonbekwaam geweest en ben dan terug gaan werken met weken dagelijkse hoofdpijn en pijn achter het oor, in de nek en op de schouder/rug.

Voordien had ik bijna nooit hoofdpijn en sindsdien heb ik zeker 3 à 5 keer per week hoofdpijn (+ word 's nachts vaak wakker van de last/pijn als ik op mijn linkeroor slaap).
De pijn achter het oor en in de nek waren in de zomer overgegaan naar "last" 2 à 3 keer per week maar sinds oktober is dat eerder weer dagelijks (maar is wel eerder ongemak/last in vergelijking met de echte pijnen van de eerste maanden).

Voor zover ik het begrepen heb kan ik een beroep doen op een verzekeringsmaatschappij burgerlijke tussenkomst voor schadevergoeding m.b.t. de schade die ik geleden heb. Via hen heb ik na de eerste maand al een klein voorschot schadevergoeding gekregen. Daarvoor ben ik ook al 4x naar een expertise arts moeten gaan aangesteld door de verzekering van de persoon die het ongeval veroorzaakt heeft. Deze dokter zal nu zijn conclusies indienen en wenst het dossier te 'consolideren met resterende pijn' gezien er geen evolutie meer is van mijn last/pijn (maar die heeft er dus wel nota van genomen dat die nog steeds aanwezig is). Op zich vermoed ik dat dit logisch is en heb ik hier geen probleem mee. De verzekeringsmaatschappij burgerlijke tussenkomst heeft me laten weten dat zij dan in principe een voorstel tot vergoeding zullen krijgen, dat nakijken en dan aan mij zullen voorleggen. Zij komen niet tussen voor doktersbezoeken, kinesitherapie, enz... want dat moet via de arbeidsverzekering gaan.

Daarnaast kwam dus de arbeidsverzekering tussen voor mijn doktersbezoeken, medische uitgaven (die zich beperkt hebben tot 2 of 3 doosjes pijnstillers en een spierontspanner in het begin) en kinesitherapiebehandelingen.

Huidige situatie
De situatie vandaag is dat ik nog bijna dagelijks last heb in mijn nek en achter mijn oor wat vaak hoofdpijn geeft. Ik volg nog steeds kinésessies (zal ongeveer rond de 30ste sessie zitten) en mijn dokter heeft op 5 november een nieuw voorschrift gemaakt voor bijkomende sessies gezien deze echt wel helpen om de last te verlichten.

Na het versturen van mijn consultatiebewijs van 5 november kreeg ik een brief van de arbeidsverzekering dat ze onder alle voorbehoud stoppen met terugbetalen van tussenkomst en dus de vraag tot tussenkomst voor de consultatie van 5 november tijdelijk weigeren + ik uitgenodigd zal worden door een door hen aangestelde geneesheer.

Vorige week werd ik opgeroepen om langs te gaan bij die raadsgeneesheer van de arbeidsverzekering, wat ik op zich wel logisch vind gezien het ongeval ondertussen 1 jaar geleden is en dit de eerste keer is dat hun dokter tussenkomt. Ik ben langs gegaan bij deze (zeer onvriendelijke) dokter waar ik enkel met ja/neen op zijn vragen mocht antwoorden.

Vandaag krijg ik een brief van de arbeidsverzekering met de melding "Naar aanleiding van het door onze raadsgeneesheer verricht onderzoek is gebleken dat de behandeling die u sedert 5 november volgde niet in verband staat met het ongeval van xxxxx 2013 en dus niet ten onze laste valt".

Mijn vraag :
Wat kan ik hier nu doen ?
- Ik voel zelf dat de last redelijk stabiel/constant is en de kinesitherapie dus niet echt een genezend effect meer heeft (maar wel verlichting geeft).
- Mijn huisarts denkt dat het gerust nog een jaar kan duren voor de last nog duidelijk zou verminderen.
- Op tijd zijn 's avonds voor de kinésessies geeft me soms meer stress dan dat ik deugd heb van de behandelingen, dus als ze niet meer tussenkomen zal ik ze waarschijnlijk niet meer volgen
- Ik ben al dat verzamelen van documenten, doorsturen naar de verschillende partijen en heen en weer geloop een beetje beu dus wil niet per se nog meer gaan rondlopen om toch betaling te krijgen van enkele kinésessies.

Waar ik vooral mee zit is de manier waarop de beslissing meegedeeld werd, want als ik nog naar de kinesist ga is het enkel en alleen maar omdat ik bijna dagelijks last heb van het ongeval en "de behandeling" dus wel "in verband staat met het ongeval".
Ik zou het dus wat vreemd vinden om niet te reageren, want dat zou de indruk kunnen geven dat ik akkoord ga met hun beslissing dat ik zomaar (voor iets anders) naar de dokter/kinesist gegaan ben.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Philippe

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding