Als zelfstandige op de ziekenkas

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

Als zelfstandige op de ziekenkas

#1 , 17 jul 2014 12:22

Ik ben sedert januari op de ziekenkas als zelfstandige wegens een schouder en nek probleem.
Het is een heel gedoe en men vind tot nu toe geen oorzaak en dus ook geen oplossing voor de klachten.
Om de drie maand wordt ik opgeroepen om naar de controle arts te gaan.
Nu vandaag stelde hij mij de vraag of het misschien niet beter was dat ik naar iets anders zou gaan uitkijken.
Hij bedoelde dus eigenlijk mijn job opgeven en als werknemer iets anders te gaan doen.
Ik vond dit een heel eigenaardige vraag en vraag mij af om welke reden ze mij van mijn zelfstandig statuut af willen hebben.

Iemand die daar op kan antwoorden?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2014 12:32

Omdat er misschien zeer veel misbruiken zijn van zelfstandigen die op ziekenkas staan, een zelfstandige mag zijn zaak voort uitbaten terwijl hij op zieken kas staat, weliswaar mag hij zelf niet werken, maar wie gaat dit controleren ?.

Ik zelfstandige die al jaren ziek zijn, en niet één zaak maar drie zaken uitbaten, het is zelfs een klant van mij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#3 , 17 jul 2014 15:13

Omdat er misschien zeer veel misbruiken zijn van zelfstandigen die op ziekenkas staan, een zelfstandige mag zijn zaak voort uitbaten terwijl hij op zieken kas staat, weliswaar mag hij zelf niet werken, maar wie gaat dit controleren ?.

Ik zelfstandige die al jaren ziek zijn, en niet één zaak maar drie zaken uitbaten, het is zelfs een klant van mij.
Beste,
Dit beantwoord denk ik niet mijn vraag. Dat er misbruiken zijn weet ik wel.
Ik ben echter alleen werkend en heb effectief de werken moeten stilleggen. Ik wil echter niet stoppen. Ik wa voor het stilleggen al minstens 6 maand de pijn aan het verbijten, met het idee van het zal wel beteren. Ik wil alleen weten of het hen te doen is om mij niet meer te moeten betalen of dat het voor mij interessanter is om loontrekker te worden in mijn situatie.
Laatst gewijzigd door wingman op 18 jul 2014 06:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2014 16:50

Ik wil alleen weten of het hen te doen is om mij niet meer te moeten betalen of dat het voor mij interessanter is om loontrekker te worden in mijn situatie.
Als je werknemer bent en je bent ziek dan moeten ze je ook betalen, en om eerlijk te zijn als je niet 100% gezond of fysiek in orde bent, dan ben je altijd beter af als werknemer, ook je uitkeringen van de ziekenkas zouden veel hoger zijn dan wat je nu krijgt van de ziekenkas.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 17 jul 2014 21:05

Verwijderd; Wingman heeft bericht aangepast.
Wat Jan zegt over Jef, zegt meer over Jan dan over Jef....
Laatst gewijzigd door Oude Belg op 18 jul 2014 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8842

#6 , 17 jul 2014 21:28

inderdeed Oude Belg, en mag ik er aan toevoegen:
A/bovendien voegt de "observatie" van Wingmans totaal niets toe aan de vraagstelling/oplossing en
B/ Heeft wingman dan de ID's van alle medemensen in de wachtzaal mogen checken?
Want het zijn waarschijnlijk allemaal geboren en getogen Belgen zoals u en ik :-)

wingman
Topic Starter
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#7 , 18 jul 2014 06:19

inderdeed Oude Belg, en mag ik er aan toevoegen:
A/bovendien voegt de "observatie" van Wingmans totaal niets toe aan de vraagstelling/oplossing en
B/ Heeft wingman dan de ID's van alle medemensen in de wachtzaal mogen checken?
Want het zijn waarschijnlijk allemaal geboren en getogen Belgen zoals u en ik :-)
Klopt, tekst aangepast. Ik liet mij even meeslepen door over dezelfde kam geschoren te worden als de profiteurs.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 jul 2014 08:28

Nu vandaag stelde hij mij de vraag of het misschien niet beter was dat ik naar iets anders zou gaan uitkijken.
Hij bedoelde dus eigenlijk mijn job opgeven en als werknemer iets anders te gaan doen.
Ik vond dit een heel eigenaardige vraag en vraag mij af om welke reden ze mij van mijn zelfstandig statuut af willen hebben.

Iemand die daar op kan antwoorden?
Ik ken weinig van de details van het sociaal statuut voor zelfstandigen, maar vermoed dat hier een identiek probleem stelt als dat van een werknemers (mogelijks is de wetgeving zelfs identiek):

bij werknemers wordt de ongeschiktheid in de eerste 6 maand beoordeeld tegenover het beroep dat men op ogenblik van de ongeschiktheid uitoefent. Een violist die uiterst kleine spasmen in de handen vertoont, zal dus zeker arbeidsongeschikt zijn in de eerste zes maanden.

Na de eerste zes maanden wordt de arbeidsongeschiktheid dan beoordeeld tegenover de volledige arbeidsmarkt (rekening houdend met de scholing). Diezelfde violist, met dezelfde kleine spasmen, is dan plotseling wél arbeidsgeschikt, omdat hij eventueel nog bureauwerk kan uitvoeren.

De dokter oordeelt alvast niet dat je je zelfstandigheid moet opgeven, wel dat je je beroepsactiviteiten eventueel moet aanpassen (dus bvb zelfstandige OF werknemer in een andere branche)

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#9 , 08 aug 2014 15:09

... en om eerlijk te zijn als je niet 100% gezond of fysiek in orde bent, dan ben je altijd beter af als werknemer, ook je uitkeringen van de ziekenkas zouden veel hoger zijn dan wat je nu krijgt van de ziekenkas.
Dat is de perceptie maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je betaald als zelfstandige ook minder RSZ, dus je ziekenkasuitkering is logischerwijze lager. Het is dus voor 'hen' niet voordeliger om van u een werknemer te maken. Kijk maar eens na wat er van een loon van een werknemer afgaat... dat is niet min.

Wel kan je je als zelfstandige op de private verzekeringsmarkt, aanvullend dus, minstens even goed verzekeren als werknemers en zelfs beter moest je dat willen. Uiteraard heeft dat een kostenplaatje, maar dat zijn aftrekbare beroepskosten.

Indien TS niet aanvullend verzekerd was, is de positie van een werknemer beter. Verzekeringen dekken immers geen eerder bestaande schadegevallen, alleen nog niet gerealiseerde risico's. Die arts kan maar een advies geven hé, aan u om uw eigen rekening te maken.

berenod
Berichten: 942

#10 , 08 aug 2014 17:08

... en om eerlijk te zijn als je niet 100% gezond of fysiek in orde bent, dan ben je altijd beter af als werknemer, ook je uitkeringen van de ziekenkas zouden veel hoger zijn dan wat je nu krijgt van de ziekenkas.
Dat is de perceptie maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je betaald als zelfstandige ook minder RSZ, dus je ziekenkasuitkering is logischerwijze lager. Het is dus voor 'hen' niet voordeliger om van u een werknemer te maken. Kijk maar eens na wat er van een loon van een werknemer afgaat... dat is niet min.

Wel kan je je als zelfstandige op de private verzekeringsmarkt, aanvullend dus, minstens even goed verzekeren als werknemers en zelfs beter moest je dat willen. Uiteraard heeft dat een kostenplaatje, maar dat zijn aftrekbare beroepskosten.

Indien TS niet aanvullend verzekerd was, is de positie van een werknemer beter. Verzekeringen dekken immers geen eerder bestaande schadegevallen, alleen nog niet gerealiseerde risico's. Die arts kan maar een advies geven hé, aan u om uw eigen rekening te maken.
Huh???

Een zelfstandige betaalt minder RSZ????

Ik betaal een 22% op mijn belastbaar inkomen, een werknemer voor zover ik weet 13,08% (in het geval van een arbeider wel gebaseerd op 108% van zijn brutoloon).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 aug 2014 19:22

Geen appels met peren vergelijken hé !!

Voor een werknemer betaalt ook zijn werkgever een groot pak RSZ voor de werknemer!

voor een werknemer word meer RSZ betaald punt, proviteerd er ook veel meer van dan de gemiddelde zelfstandige
!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#12 , 08 aug 2014 21:18

Oops, was inderdaad even de patronale bijdragen vergeten!

Maar ik vermoed inderdaad dat er iets minder zal worden geprofiteerd onder de zelfstandigen. In de meeste gevallen moeten wij het ook op de lange baan bekijken, met name klantenrelaties/tevredenheid en dergelijke, een paar weken inactief zijn kan meer negatieve gevolgen hebben in de toekomst buiten de onmiddellijke financiële!

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 10 aug 2014 10:38

Oops, was inderdaad even de patronale bijdragen vergeten!!
Ach, dat is maar tussen de 35 en 48% van de brutowedde. Peanuts dus. Logisch dat je dat eventjes vergeet. :roll:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

berenod
Berichten: 942

#14 , 10 aug 2014 14:01

Oops, was inderdaad even de patronale bijdragen vergeten!!
Ach, dat is maar tussen de 35 en 48% van de brutowedde. Peanuts dus. Logisch dat je dat eventjes vergeet. :roll:
Yep, maar het is wel mooi verborgen voor de werknemer, zodat zeer weinigen er mee in contact komen of ervan afweten!

Dom systeem, waarom niet bruto loon omhoog en de werknemer alles laten betalen, kost net zoveel voor de werkgever, en werknemer houdt net zoveel over! Maar ja, waarschijnlijk een van die zaken waar transparantie niet gewenst is zeker??? De werknemer moest eens weten hoeveel er echt naar vadertje staat gaat :)

En, ik werk alleen, het systeem laat me niet toe om werknemers te bekostigen, tot nog toe heb ik mijn plan getrokken met occasioneel een interim helper, en daar krijg je gewoon een all-in factuurtje voor van het interimkantoor, daar het hun werknemer is en niet die van jezelf!

Terug naar “Arbeidsongevallen”