Vergoeding arbeidsongeval

Johan5841
Topic Starter
Berichten: 1

Vergoeding arbeidsongeval

#1 , 13 apr 2014 12:21

Eind 2011 was ik het slachtoffer van een arbeidsongeval op de weg van het werk naar huis. De verzekeringsmaatschappij wou het ongeval niet erkennen als arbeidsongeval en dus heb ik met behulp van het ACV een procedure gestart bij de Arbeidsrechtbank, die het wél als arbeidsongeval heeft erkend. De verzekeringsmaatschappij heeft daarop beroep aangetekend. Volgende maand vindt daarvan de uitspraak plaats. Nu is mijn vraag: welke vergoeding kan ik eisen wanneer het ongeval ook in beroep als arbeidsongeval erkend wordt?
Ik ben vastbenoemd ambtenaar en heb, om te vermijden op disponibiliteit te vervallen (60 % loon), na het opgebruiken van mijn ziektedagen, ook mijn verlof opgebruikt tijdens mijn ziekte. (Ik ben wel in het bezit van ziektebriefjes van de dokter)
Kan ik als vergoeding het loon van de ziekteperiode en de verlofdagen eisen ter compensatie van de ziektedagen en verlofdagen die ik toen onterecht heb moeten opgebruiken om geen loonverlies te lijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klusser F
Berichten: 16

#2 , 21 apr 2014 20:19

Kan ik als vergoeding het loon van de ziekteperiode en de verlofdagen eisen ter compensatie van de ziektedagen en verlofdagen die ik toen onterecht heb moeten opgebruiken om geen loonverlies te lijden?
- Je was toch aan 100% betaald tijdens je ziekteperiode, waarom zou je hiervoor dan nog eens betaald moeten worden?
Ik weet niet hoe het geregeld is voor ambtenaren ivm de 22 betaalde ziektedagen/jaar, maar als deze niet mogen aangerekend worden bij een arbeidsongeval, dan zou je deze kunnen terugeisen veronderstel ik. Uitbetaald krijgen, dat lijkt mij straf...

- Je kan niet EN ziek zijn EN in verlof zijn. Wanneer jij dus je verlof begon op te nemen na je ziektedagen (om geen loonsverlies te hebben) ben je volgens mij uit ziekte gekomen en hebben deze verlofdagen helaas niets meer met ziekte (al dan niet door arbeidsongeval) te maken.

- Niet-vergoede medische kosten tgv arbeidsongeval zullen uiteraard alsnog vergoed moeten worden door verzekeraar.

Ik ben alles behalve een expert ter zake, maar geef enkel mijn VOOR MIJ logische redenering :mrgreen:
Het ACV zal je hier vast en zeker meer uitleg over kunnen geven.

Alleszins succes met de rechtzaak!

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 22 apr 2014 21:09

Voor mij is dit de logische redenering :

* Ziektekapitaal terugzetten zodat je terug over je origineel 'ziektekapitaal' beschikt (ambtenaren "sparen" 1 maand ziekteverlof per jaar ziektevrije dienst : een ambtenaar met 20 jaar dienst die nooit ziek werd "mag" dus 20 maanden ziek zijn vooraleer op disponibiliteit teruggevallen wordt (=equivalent van ziekenkas voor contracten onbeperkte duur)

* Verlofdagen annuleren zodat je ze terug kan opnemen omdat je kan bewijzen dat je "ziek" was voor je verlof begon op te nemen.

* Voorts natuurlijk alle niet vergoede medische kosten.

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”