jaarlijkse vergoeding - lijfrente - arbeidswegongeval

klusser F
Topic Starter
Berichten: 16

jaarlijkse vergoeding - lijfrente - arbeidswegongeval

#1 , 27 mar 2014 20:41

Hallo Allemaal,

Ik heb 2 jaar terug een ongeval gehad tijdens mijn woon-werkverkeer. Nu krijg ik een brief van de arbeidsongevallenverzekeraar dat mijn blijvende invaliditeit op 10% wordt vastgesteld.
Bij de verdere uitleg in de brief staat dat ik jaarlijks een bedrag van x.000 eur uitbetaald zal krijgen, waarvan maandelijks 1/12 zal worden gestort.
Na het verstrijken van de 3 jaar herzieningsperiode zal,zoals bepaald door artikel 24 van de arbeidsongevallenwet, de jaarlijkse vergoeding vervangen worden door een lijfrente, onder voorbehoud van de bij die wet bepaalde uitbetaling in kapitaal.

Verandert er iets aan de hoogte of manier van uitbetaling na 3 jaar? Ik heb me al dood gezocht op internet om hier meer over te weten te komen, maar snap het nog steeds niet.

mvg
Freek :)
Laatst gewijzigd door klusser F op 30 mar 2014 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mar 2014 21:24

http://www.fao.fgov.be/site_nl/fat/publ ... l07-13.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie 4.3, meer bepaald 4.3.3, 4.3.10 en 4.3.11 en zie ook 4.4

Er verandert dus voor jou niks, behalve dat je 1/3e kapitaal kan ontvangen.

klusser F
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 27 mar 2014 22:44

Bedankt voor de info JPV, dat is goed nieuws... :wink:

Reclame

klusser F
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 29 mar 2014 20:27

Hallo,

Zoals eerder beschreven gaat mijn arbeidsongevallenverzekering akkoord met het vergoeden van 10% blijven arbeidsongeschiktheid.
Nu is er voor het verkeersongeval dat mijn letsels veroorzaakte een rechtszaak lopende. Ik heb deze zaak al 1 maal gewonnen en de tegenpartij werd veroordeeld voor onvrijwillige slagen en verwondingen, een belachelijk lage boete en het betalen van mijn geleden materiële schade. Hij legde zich daar echter niet bij neer en is in beroep gegaan. Deze beroepszaak komt volgende week voor. (2 jaar na datum, waarin ik nog geen frank gezien heb voor mijn gestorven auto !!!)

Als (initiële) eis van mijn zijde wordt er een vergoeding gevraagd van mijn geleden materiële schade (16.000 eur vastgelegd door expert na vastellingen voor mijn perte total voertuig) , aangevuld met extra lichamelijke kosten >25.000 eur en het aanstellen van een medisch expert. :shock: Aangezien ik de eerste rechtszaak heb gewonnen, is de tegenpartij mij intresten verschuldigd indien hij ook in beroep wordt veroordeeld?

Mijn advocaat heeft dit allemaal opgesteld, maar ik ben verward over de vergoedingen waarop ik recht heb. De kosten voor mijn operaties zijn betaald door de arbeidsongevallenverzekering en mijn blijvende "arbeidsongeschiktheid" gaan ze ook vergoeden.
Terugbetaling van mijn gesneuveld voertuig door de tegenpartij lijkt mij vanzelfsprekend, maar kunnen er ook vergoedingen geëist worden voor mijn (blijvende) lichamelijke letsels en extra schadevergoedingen? Of kan dit niet, zowel vergoed worden door verzekering als tegenpartij?

Is het zo dat de arbeidsongevallenverzekering vergoedingen kan gaan eisen bij de verzekering van de tegenpartij, die uiteindelijk oorzaak is van al deze kosten...?

Nog een laatste vraagje: Op het voorstel tot vergoedingsovereenkomst van mijn arbeidsongevallenverzekeraar staat: "De arbeidsongeschiktheid is blijvend geworden sinds 23/07/2012." Dat is de dag waarop ik het werk terug heb hervat. Moet ik dat als consolidatiedatum bekijken? De andere datums die ik op dit document terugvind, is de datum waarop het door de verzekeraar is afgetekend, zijnde vorige week en op 19/03/2014 heeft de verzekeringsdokter haar consolidatierapport opgesteld. Vanaf welke datum wordt mijn uitbetaling gestart , en geldt dit met terugwerkende kracht?

groeten
F

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 mar 2014 19:32

Van arbeidsongevallen ken ik redelijk wat, van schaderegeling in burgerlijk recht niet, daar moet ik dus het antwoord schuldig op blijven. Indien er geen antwoord komt, best even in het forum rond verkeersongevallen posten.

Ivm consolidatie: da's idd de datum waarop de arbeidsongeschiktheid blijvend geworden is, zal dus 23/07/2012 worden normaal gezien. Uitkering zal idd met terugwerkende kracht zijn.

klusser F
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 07 mei 2014 21:13

updateje:

- arbeidsongevallenverzekering is overgegaan tot uitbetalen van mijn vergoedingen voor blijvende arbeidsongeschiktheid, zelfs zonder mijn akkoord van het voorstel. (afwachting tegenexpertise) Dit is blijkbaar normaal omdat ze intresten verschuldigd zijn zolang ze niet betalen. vergoeding = 2 jaar "achterstallige maandelijkse" vergoeding + intresten + vanaf nu maandelijkse vergoeding :)

- rechtzaak ivm het verkeerdsongeval op zich is in beroep ook in mijn voordeel uitgesproken. Tegenpartij moet mij alle materiële schade betalen+intresten en er wordt nu een medisch expert aangesteld om lichamelijke kant van de zaak te becijferen... ik ben benieuwd. :wink:

Terug naar “Arbeidsongevallen”