Arbeidsongeval, bijgevolg niet mogelijk tot voltijds

indemiserie
Topic Starter
Berichten: 6

Arbeidsongeval, bijgevolg niet mogelijk tot voltijds

#1 , 10 dec 2013 20:30

Hoi,

even mijn verhaal hier schetsen en hopelijk kan iemand mij wat raad geven want ik weet het niet meer.

Op 01/03/2012 heb ik een arbeidsongeval gehad welke de verzekeringsmaatschappij volledig aanvaard heeft, ik heb welgeteld 1 jaar thuis gezeten, volledig vergoed door de arbeidsongevallenverzekering.
Vanaf 03/03/2013 ben ik terug gedeeltelijk aan het werk gegaan (half-time) daar het niet meer mogelijk is nog een voltijdse betrekking te bekleden (permanent, ik heb een oogletsel opgelopen welke niet meer onderhevig is aan verbetering en waarvoor ik levenslang een harde lens moet dragen).
Het probleem is dat ik, sinds zolang ik me kan herinneren, een lui oog heb (mijn andere oog dus, het letsel heb ik opgelopen aan mijn toen nog goed oog) en ik gebruik dit oog niet, mijn rechteroog (waar het letsel van het arbeidsongeval aan is voorgevallen) is volledig dominant en mijn hersenen negeren alle input die mijn linkeroog doorgeeft en aangezien mijn leeftijd is dit niet meer bij te sturen noch te corrigeren.
Na het ongeval heb ik dus die harde lens gekregen om mijn zicht nog iets of wat te verbeteren, maar aangezien ik lensintolerant ben kan ik deze lens maximum 6u per dag inhouden, en bijgevolg kan ik dus ook niet voltijds meer werken (zonder lens is mijn zicht te slecht om nog auto te mogen rijden, laat staan dat ik nog deftig iets kan lezen of duidelijk iets kan zien).
Mijn huidige werkgever gaat wel akkoord met mijn halftijdse tewerkstelling binnen dezelfde functie, maar natuurlijk heb ik 50% loonsverlies wegens niet voltijds te kunnen werken.
Tot 01/12/2013 heeft de arbeidsongevallenverzekering deze 50% loonsverlies opgevangen maar men is tot consolidatie overgegaan waarbij men mij 15% arbeidsongeschikt verklaard heeft (overeenkomst tot vergoeding is nog niet aanvaard en wordt aangevochten door mij en mijn behandelend geneesheer).
Natuurlijk zit ik dus nu met een volledig 50% loonsverlies dat niemand opvangt en ik zit of kom natuurlijk in serieuze financiële problemen hierdoor, ik heb wel een afspraak met de vakbond voor de bespreking van wat er nu dient te gebeuren maar men vertelde mij al dat deze aanvechting tot meer dan een jaar kan duren alvorens men hier een overeenkomst in heeft, maar sorry, dat jaar aan 50% loon overleef ik gewoon niet.
Kan er iemand mij aub vertellen wat ik in mijn geval best doe?

Mvg,

dikindemiserie :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2013 21:42

sta je op de ziekenbond?

indemiserie
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 10 dec 2013 22:20

Als je bedoelt of ik aangesloten ben bij een mutualiteit, ja dat ben ik, indien de vraag eerder is of ik nu een uitkering geniet van de mutualiteit, neen. Ik heb nu wel papieren gekregen om een gedeeltelijke werkhervatting te mogen aangaan van de mutualiteit, deze dienen door mijn werkgever te worden ingevuld, maar natuurlijk is er nooit geen sprake van mutualiteit geweest daar ik direct aanvaard was door de arbeidsongevallenverzekering en zij mij de kosten eerst 100% dekten (tijdens mijn jaar volledige arbeidsongeschiktheid) en van 3/03/2013 tot 1/12/2013 nog voor 50% tussenbeide kwamen, daar ik sinds toen terug halftijds aan het werk was en nog steeds ben.
Na navraag van mijzelf aan de arbeidsongevallenverzekering wat er nu gebeurt met het feit dat ik niet meer voltijds kan werken t.g.v. dat arbeidsongeval kreeg ik de melding dat dit niet meer voor hun was en ik mijn ziekenfonds maar moest aanspreken, wat ik dus uiteraard ook gedaan heb vorige week (voorstel van vergoeding en vermelding van consolidatiedatum heb ik ook maar vorige week verkregen van arbeidsongevallenverzekering).

Reclame

indemiserie
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 10 dec 2013 22:44

Misschien ook even bijvermelden dat ik van mijn behandelend geneesheer een doktersattest gekregen had om mijn deeltijdse werkhervatting te staven sinds 03/03/2013, daar had mijn behandelend geneesheer wel de startdatum vermeld maar geen einddatum daar dit doorlopend was en is.
Ik heb deze avond op consultatie geweest bij mij behandelend geneesheer om het voorstel van vergoeding te bespreken en zij heeft me ook terug een doktersattest meegegeven met daarop de vermelding 50% arbeidsongeschikt met als startdatum 30/11/2013 en einddatum 30/11/2014. Misschien is dit ook nog relevante info aangezien de arbeidsongevallenverzekering vermelding maakt van een startdatum van mijn tijdelijke gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid maar ook een einddatum daarvan in hun voorstel, terwijl mijn behandelend geneesheer nooit een einddatum vermeld heeft.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 dec 2013 07:23

Aanvraag bij de mutualiteit indienen voor de resterende 50%, systeem van deeltijdse werkhervatting dus. Indien geweigerd, (indien gerechtigd) tijdelijke werkloosheidsuitkeringen wegens medische overmacht aanvragen. Contacteer hiervoor je vakbond.

indemiserie
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 11 dec 2013 15:25

Ik heb de papieren gekregen van de mutualiteit aangaande de deeltijdse werkhervatting, maar als ik mij niet vergis zal dit met een loonverlies zijn daar ik mijn resterende halftijdse zal betaald worden aan 65% (kan minder zijn ook maar ik ben gezinshoofd met een kind ten laste), en dan zegt men met een arbeidsongeval geen loonverlies te hebben.
Ik heb morgen ook een afspraak met iemand van mijn vakbond van Sociaal Recht, hopend dat zij mij verder kunnen uitleggen hoe en wat.
Alleszins al bedankt om te reageren hierop.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 dec 2013 19:04

voor de volledige arbeidsongeschiktheid heb je idd geen loonverlies (allez, is een ganse uitleg, maar komt daarop neer). Voor de blijvende arbeidsongeschiktheid kan het idd een loonverlies betekenen, afhankelijk van wat er nog mogelijk is qua tewerkstelling en welk percentage je krijgt. Het probleem is dat bij jou de arbeidsongeschiktheid deels met een voorafbestaande toestand te maken heeft, die een verzekering idd niet zal vergoeden. Toch moet je die 15% zeker niet zomaar aanvaarden.

indemiserie
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 11 dec 2013 21:54

Die 15% wordt sowieso niet aanvaard, dit is geen optie voor mij, als ik dit aanvaard mag ik alles opgeven wat ik heb want wij kunnen niet overleven met maar een halftijds loon dat ik binnenbreng.
Ik vind het wel heel cru om dan te lezen in het voorstel tot overeenkomst, en ik citeer een geschreven stuk door de raadsgeneesheer van de verzekeringsmaatschappij:

"Voorafbestaande toestand beïnvloed door het arbeidsongeval:
Amblyopie (lui oog) links verergert de functionele problematiek van de letsels opgelopen aan het rechter oog. De amblyopie links blijft uiteraard zelf ongewijzigd"

Als ik dit lees neem ik aan dat er een begrip is aangaande mijn ander oog dat niet functioneert (of zo goed als niet) maar toch verklaart men mij maar 15%, wetende dat ik niet veel werkmogelijkheid meer heb daar ik de lens na 5 a 6 uur moet uitdoen en ik hierdoor geen voertuig meer mag besturen, laat staan nog iets deftig kan lezen of onderscheiden (waar ik zelfs met lens moeite mee heb, afhankelijk van omgevingslicht e.d.).

En naar mijn inziens, ik had geen enkel probleem voor het ongeval om mijn werk uit te voeren of dagdagelijkse dingen te doen, ik was hier, door mijn jarenlange problematiek met mijn linkeroog, volledig aan aangepast en kon normaal handelen zoals ieder ander "volledig gezond" persoon, maar nu met dit ongeval val ik terug op deze halftijdse betrekking, dus lijkt mij dat dit volledig op het ongeval te verhalen valt.
En ja, ik weet het, ik bekijk dit waarschijnlijk voornamelijk uit mijn standpunt, maar toch is het realiteit wat ik opnoem.

indemiserie
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 11 dec 2013 21:56

Oh, en dit is een vraag uit onwetendheid, ben ik verkeerd als ik aanneem dat het niet de verzekering is die mij jarenlang zal uitbetalen naar percentage toe, maar wel het FAO, eenmaal mijn percentage door hun bekrachtigd is?

Terug naar “Arbeidsongevallen”